Skyfall

publicerat i Allmänt;
Onsdagen 18 augusti 2021

Jag skämtade lite i förrgår om att vada eller ta båten…i stan…det skulle jag inte gjort…prognosen stämde inte…det blev mycket värre…
Under natten trummar/slår regnet så kraftigt mot fönstren att jag bara måste gå upp ett par gånger och titta ut. Nu vet jag vad skyfall  är….
Klockan 02.44 kommer varningen från SOS alarm: översvämningar, stanna hemma. Klockan 06.52 var faran över. 

Maken kollar källarförråd och garage. Jodå….vatten…:-( Men vi tackar oss själva för att vi rensat ut så mycket det senaste året…
Bilderna i massmedia från dem som drabbats hårt är inte roliga.  Många personliga tragedier. 

Det ljusnar lite nu…

(null)
Lugnt flyter nu vattnet på ån….

Ca 130 mm på bara några timmar!!! "Det är tripla vad som kommer normalt under hela augusti månad", säger meteorologen. 

Nu säger man 161 mm…. Det finns de som har vatten upp till midjan i sina hem…
Skolstarten är uppskjuten. 

Nej, det här var inte roligt! Kanske en försmak av det vi i framtiden måste vänja oss vid. Och anpassa oss efter. 

Ett bekant ljud mot fönsterrutan…det regnar…lätt regn

(null)

————-______
I torpet är gräsmattan plaskvåt men i övrigt är det som vanligt. Tack och lov. 

Ledsen att jag inte har något positivt att delge idag.  Men det är som det är…

Mina tankar och böner är hos de drabbade här nu. Och min önskan är att det SLUTAR REGNA! 

Var rädd om Dig!

Omtanke
❤️

Taggar: #skyfall#översvämningar#personligatragedier#regnmängdsrekord#gävle#sosalarm;

Kommentera inlägget här :