Solen kysser liv i skog och sjö

publicerat i Allmänt;
Lördag 30 april 2022
Valborgsmäss
Grattis kungen och alla andra födelsedagsbarn! 
Nymåne och solförmörkelse 
En partiell solförmörkelse kommer att inträffa lördagen den 30 april 2022. En solförmörkelse inträffar när månen passerar mellan jorden och solen och därigenom helt eller delvis skymmer bilden av solen för en betraktare på jorden. (Wikipedia)
(null)
Solros Italian White  Till Ukrainas ära. <3


Längtan till landet

Vintern rasat ut bland våra fjällar
Drivans blommor smälta ner och dö
Himlen ler i vårens ljusa kvällar
Solen kysser liv i skog och sjö
Snart är sommarn här i purpurvågor
Guldbelagda, azurskiftande
Ligga ängarne i dagens lågor
Och i lunden dansa källorne
Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar
Ut till landet, ut till fåglarne
Att jag älskar dem, till björk och lindar
Sjö och berg, jag vill dem återse

Se dem än som i min barndoms stunder
Följa bäckens dans till klarnad sjö
Trastens sång i furuskogens lunder
Vattenfågelns lek kring fjärd och ö
Text: Herman Sätherberg
Den sången väcker alltid minnen. Minnen av "sista-april-firande" i Uppsala. Det var något speciellt det…:-) I år blir det väl äntligen firande i stan igen efter uppehållet pga pandemin. Jo, jag vet att det är på gott och ont det där firandet. Men mina minnen är positiva. :-)

(null)
Sa ju att jag inte kunde låta bli…att fota…:-)
(null)
"Solen kysser liv i skog och sjö "


(null)
Finaste vårljusstaken har min moster (ingifta) skapat. Blåsippor. <3

När jag sett den härliga gaygalan igår kväll och lagt mig för att sova, kom den här versen till mig:

Ömsesidig kärlek

Ömsesidig vilja

Välsignade

Man och man

Kvinna och kvinna

Kvinna och man

Välsignade

<3


(null)
Kasen är klar för kvällen 

Ja, välkommen då Våren! Du får gärna bli lite varmare. Man blir trött av att frysa. Ingen mer snö nu tack. Men självklart vårregn, jorden behöver vattnet och det kan ju inte vara sol jämnt. Men ofta. :-) 

Hur du firar, om du firar eller inte firar: var rädd om Dig! <3

Vår!
♥️

Taggar: #solenkysserliv#solförmörkelse#nymåne#kasen#valborgsmäss#vitsippa#gaygalan;

Kommentera inlägget här :