Lördag

publicerat i Allmänt;
Lördag 26 februari 2022
Solen gick upp 07.02 och den går ner 17.10 :-)

(null)
Jag har fått ännu en födelsedagsbukett…<3

Visst är det underbart med ljuset! De allt längre dagarna. Vid middagen är det fortfarande ljust. :-)

Ändå har mörkret lagt sig över Europa. 

Bilderna chockerar, verkligheten kommer nära…en sårad kvinna med bandage lindad kring sitt huvud, ljudet av bomber, barnskrik, förtvivlad pappa tar farväl av sitt ledsna lilla barn, han måste gå ut i strid och försvara landet och barnet måste fly, en äldre kvinna vet inte vart hon ska ta vägen, skräcken i människors ögon…människor demonstrerar mot kriget, även i Ryssland…

Och himlen är oskyldigt blå…
(null)    


"Himlen är oskyldigt blå

Som ögon när barnen är små

Att regndroppar faller som tårarna gör

Det rår inte stjärnorna för

Älskling jag vet hur det känns

När broar till tryggheten bränns

Fast tiden har jagat oss in I en vrå

Är himlen så oskyldigt blå

När vi växte opp, lekte livet

Vi var evighetens hopp

Det var helt självklart att vår framtid skulle bli

Oförbrukat fri

Somrar svepte fram

Jorden värmde våra fötter där vi sprang

Rågen gungade, och gräset växte grönt

Hela livet var så skönt

Himlen är oskyldigt blå

Som ögon när barnen är små

Att regndroppar faller som tårarna gör

Det rår inte stjärnorna för

Älskling, jag vet hur det känns

När broar till tryggheten bränns

Fast tiden har jagat oss in I en vrå

Är himlen så oskyldigt blå

Frusna på en strand

Flög vi med drakar medans

Tiden flöt iland

Vi var barn som ingen ondska kunde nå

Himlen var så blå

Nu tar molnen mark

Jag var förblindad av att solen sken så stark

Men mina ögon kommer alltid le mot dig

Kan det begäras mer av mig

Himlen är oskyldigt blå

Djupaste hav likaså

Att regndroppar faller som tårarna gör

Det rår inte stjärnorna för

Älskling, jag vet hur det känns

När broar till tryggheten bränns

Fast tiden har jagat oss in I en vrå

Är himlen så oskyldigt blå"

  - Kennet Gärdestad, Ted Gärdestad -

Vad kan vi göra? Rent praktiskt. Bidra med små eller stora summor. Röda Korset och UNICEF och andra hjälporganisationer finns på plats. Vara uppdaterade och källkritiska. Egentligen så behövde väl inte jag påpeka detta, du kära läsare vet naturligtvis detta redan, men ändå… <3
(null)
Just idag slog den ut…<3

Tomas Ledin ! 70 år! Grattis en dag i efterskott! <3 Jag minns när du fyllt femtio och hade konsert i Furuvik. En varm sommarkväll och jag var där med familjen och berättade för mina söner att du var fantastisk som var i så "god form trots din ålder"…D Vad ska man säga nu?  ;-)

Jag tittar på senaste lilla filmsnutten på Noah, mitt barnbarn. Hans mamma har filmat och lagt ut på Insta. Han är så go. Han symboliserar för mig just nu ljus, liv, kärlek. <3

Det är hockeydag, hemmamatch. Maken åker iväg. Jag och Balder "chillar" framför tv:n. 

Var rädd om Dig! 

Ljus, Liv, Kärlek
♥️

Taggar: #lördag#blombukett#ljusaredagar#mörkret#europa#himlenäroskyldigtblå#igodform#hjälp;

Kommentera inlägget här :