Medmänsklighet

publicerat i Allmänt;
Söndag 27 februari 2022

(null)


Jag var för liten för att förstå, men känslan ligger kvar inom mig. Vi hade bott i Hamburg några år eftersom pappa hade jobb där. Minnena från Andra Världskriget fanns kvar i stan. För mig diffusa bildminnen. Det var Kalla Krigets dagar, muren skulle byggas. Det var inte tryggt i Tysklsmd längre. Vi återvände till Sverige. Barnen i Sverige tittade på vår tyskregistrerade bil och frågade: "kommer ni för att kriga?"….
Jag var ett litet barn men känslominnet lever kvar i mig. Det familjerna i Ukraina nu får utstå, den skräcken, var jag aldrig ens i närheten av…det är så fruktansvärt, det som nu sker…Fasansfullt…

Det pågår ständigt krig någonstans. Det finns alltid människor på flykt. Vi ska lära av historien, sägs det. Men vi klarar visst inte det. För min del fokuserar jag på det krig som sker just nu, ganska nära mitt land. Att tjata om varför vi inte bryr eller brydde oss mer om det som skett tidigare leder ingenstans. Nu är nu. I Ukraina. 



(null)
Dags för min vårvinterängel att träda fram igen :-) Energi, kärlek, liv, hopp, ljus, trygghet <3

Solen skiner och värmer. Det blåser en mild vind idag. Vårvind? Kanske. Isen på vägarna börjar smälta. Skönt. 
De trasiga fågelholkarna har tagits ner och ska ersättas med nya. Fåglarna behöver nytt boende :-) 

Blandat med de hemska bilderna från kriget dyker bilder med medkänsla och hjälpsamhet upp. T ex bilder från Polen där frivilliga tar emot flyktingar. Delar ut mat, sängplatser, varma kläder…medmänsklighetens ansikte <3

En ny vecka närmar sig. En vecka som bl a innehåller fettisdagen. En ny månad är också på ingång. Vårmånaden Mars! :-)

Önskar dig en fin vecka <.3

Medmänsklighet
♥️

Taggar: #medmänsklighet#barndomityskland#kallakriget#vårvindar;

Kommentera inlägget här :