Samarkand och Liljekonvalj

publicerat i Allmänt;
Fredag 27 maj 2022

Det är varning för "skyfallsliknande regn" idag.  Det där med "skyfall" har en mycket negativ klang hos mig, efter förra årets katastrof i stan….
Jag hoppas att prognosen är fel, för oss alla som riskerar att drabbas. 
"Vanligt" regn är välkommet. Kortvarigt. ;-)

(null)
Dagens solrosbild är från en bok om färger. Till Ukrainas ära. <3

Äntligen dök en annan, för det mesta, gul blomma upp:
(null)
Älskade Gullvivan <3
Enligt legenden så tappade Sankte Per en gyllene nyckel som föll ner till jorden. Och just där den hamnade växte den gyllene Gullvivan upp. En ganska rar legend, tycker jag. :-)

(null)
Smultronblom. Och en insekt. :-)

Visdiktaren Thorstein Bergman är död. Tack för visorna. Vila i frid. <3

I min tonår lyssnade jag ofta på Thorsteins tolkningar av Dan Andersson och Nils Ferlin. 

Och så gillade jag denna:
"Jag vaknade vid att solen lyste på mig 
Genom fönstret, som stod öppet, kom en vind
Sommarns ljus och dofter, alla kunde nå mig
Och i kudden fanns ett avtryck av din kind
Och jag visste, i det ögonblick jag vaknat
Att för mig det hänt, det som vi talat om ibland
Och jag önskar att du får allt som du saknat
Om en gång du skulle nå ditt Samarkand
Över ängen gick jag. Sommaren, den fanns så nära
Allting levde - om än allt liv är blott ett lån
Jag höll tillbaka mina rop på dig, min kära
Ty jag visste du var långt, långt härifrån
Ja, jag grät i nätterna, så klara
Ändock hoppas jag du når ditt drömda land
Och att någon blir för dig vad jag ej kunde vara
När en gång du når ditt eget Samarkand
Om du nånsin kommer fram till Samarkand
Ja, jag grät i nätterna, så klara
Ändock hoppas jag du når ditt drömda land
Och att någon blir för dig vad jag ej kunde vara
Om du nånsin kommer fram till Samarkand"
- Thorstein Bergman -

Vad är Samarkand? 
Huvudstad i provinsen Samarkand i Uzbekistan. 
I flera sånger nämns Samarkand som ett fjärran resmål, som en sinnesbild för något att drömma om, till exempel Om du nånsin kommer fram till Samarkand.  (Wikipedia)

(null)
Under promenaden nås vi av en ljuvlig doft.Liljekonvaljen. <3  Gästriklands landskapsblomma och Finlands nationalblomma. Den är giftig och doften kan orsaka allergi. 
"Liljekonvalj symboliserar tur i kärlek och att lyckan återvänder – två anledningar till att den internationellt är populär som dekoration i bröllop."
"I Frankrike säljs liljekonvalj traditionsenligt över hela landet under första maj som en symbol för vår och tur." 
(Källa: Damernas Värld)

Nu börjar åskan mullrar här….

Allt gott önskar jag Dig inför den stundande helgen. <3

Kärlek
♥️

Taggar: #samarkand#liljekonvalj#skyfall#åska#gullvivor#betydelse#legend;

Kommentera inlägget här :