En månad före jul

publicerat i Allmänt;
Torsdag 24 november 2022
En månad före jul…
Gävlebocken börjar byggas idag. I år har den fått en ny plats att stå på eftersom den gamla platsen just nu är ett byggområde. 



Igår såg jag den, filmen Hilma, av Lasse Hallström. Hur sammanfatta? Vacker. Om konst, andlighet, feminism, filosofi… Hilma af Klint kallas ofta för en "gåta". Både som person och som konstnär. Lite närmare kommer man henne genom filmen. Lasse Hallström fick via ett medium kontakt med Hilma. Hon fick berätta. Sen är det ju upp till var och en att tro eller inte tro på detta. Jag tror. Filmen inspirerar mig, liksom hennes konst inspirerar mig. Konsten är som en blandning av naturvetenskap och andlighet i mina ögon. Symboler och öppningar till andra dimensioner. Det är så fascinerande. :-) Hilma var en pionjär som dessvärre inte blev erkänd förrän efter sin död…
Jag såg filmen på Viaplay. Det är inte en film för den som föredrar action…:-)
(null)     
Hilma af Klint  (1862 - 1944)

Klockan är 15.22 när jag skriver detta. Det mörknar ute. Solen har gått ner. Novembermörker. 

(null)
Dagens ängel är ett exempel på den klassiska bilden av änglar. Vackert bokmärke. 

Dagens Änglaord: "Fred var det första änglarna besjöng."
- Påven Leo I -

Ja, fred ja…situationen i Ukraina känns ibland lite lite hoppfull men för det mesta hopplös och förskräcklig. Stackars människor :-(

Hoppas att Du har det bra där du är! 
Du är Värdefull och det Du gör räcker till. 

Fred
♥️






Taggar: #fred#enmånadtilljul#hilmaafklint#filmen#gävlebocken#änglaord;

Kommentera inlägget här :