Fira, du fria

publicerat i Allmänt;
Tisdag 6 juni 2023
Sveriges nationaldag. 

Med  lite sund nationalism 
vill jag hylla dig
älskade, vackra land! 
Du fria! 
Med önskan om att 
du får fortsätta vara så. 
Mångfald och demokrati 
öppet och välkomnande
Du fria
<3

Självklart vet jag att demokratin är i kris, liksom öppenheten och mångfalden, det skrämmer mig men just idag hoppas jag ändå…

(null)
Vi flaggar för Sverige men också för maken idag! Hurra, hurra, hurra, hurra!!! 

(null)
Den där doften… den där skönheten! Wow! Älskade syrener. <3

Missade något viktigt igår: det var Världsmiljödagen! 
(null)
En liten påminnelse om något livsviktigt! 

Vi väntar nu på besökare, gratulanter. :-) Kanske kan vi sitta ute idag, det är lite kallt ännu. 
Och så är det ju de där pyttesmå som sticks och anfaller i stora grupper:
(null)
"Akut" :-)

Det här är ditt land Det här är mitt land Från Ales stenar Till norra Lappland
Från Bohus klippor Till Gotlands raukar Landet, det tillhör Dej och mej
Med mörka skogar Och höga furor Med vita björkar Och röda stugor Med fält och åkrar
Och varv och gruvor Landet, det tillhör Dej och mej Med skär och kobbar
Och djupa fjärdar Med ljusa hagar Och svarta tjärnar Med sina blånande
Berg i fjärran Landet, det tillhör Dej och mej Det här är ditt land
Jag åkte norrut Längs Höga kusten När skogen rodnade Det var om hösten Och havet glittrade
I morgonluften I landet som tillhör Dej och mej Jag stod på toppen Av Kebnekaise
Och såg på solen Som aldrig sjunker På myr och mossar På fjäll och forsar Och på landet som tillhör
Dej och mej Det här är ditt land Jag stod där hemma När dimman lättar Jag stod bland rapsfält
Och klara bäckar Där boken grönskar Och storken häckar I landet som tillhör
Dej och mej Det var på kvällen Jag stod vid stranden Under Vintergatan Och Karlavagnen
Jag tog min älskade Hårt i handen Och sa, landet, det tillhör Dej och mej Det här är ditt land

Svensk text: Mikael Wiehe
(null)


Vare sig du firar eller inte firar:
Ha en fin dag!!!

Mångfald
♥️

Taggar: #nationaldag#dufria#flaggar#födelsedag#knott#dittland;

Kommentera inlägget här :