Grå novemberbetraktelse

publicerat i Allmänt;
Tisdag 7 november 2023
Man inser ganska snabbt, när man kollar på nätet, att det är Kladdkakans dag idag. Så många recept med variationer det finns! :-)

(null)
Novemberträd
Ja,ja… dimman ligger tät, från havet och in mot stan. Det är grått, grått, grått och mörkt hela dagen…
Men… det är inte kallt, inte halt, ingen blåst, ingen nederbörd! Så jag känner mig ganska tacksam ändå när jag är ute och går. :-) 

(null)
Det finns det som lyser upp i det grå :-)

November sägs vara grå

Och därmed trist

Mössa och vantar på

Inte ett löv på naken kvist 


Men där finns ändå ett ljus

Och en skön vila

Tända ljus i alla hus

Ute ett ljus som skiftar i lila

(Skrev jag 2018. Det lila ljuset har jag ännu inte sett denna höst men det kommer, jag vet att det kommer. :-) (null)Änder på väg ut mot havet. 

(null)In mot stan. 


(null)"Lövsörja" kallas det… 

Ringer mamma. Hon är väl i stort sett nöjd med sitt nya boende men det är ju några retsamma krångligheter, som att tv:n inte funkar t ex. Men det ordnar sig. Mamma är 88 år, hon saknar många vänner och släktingar som lämnat jordelivet. "Men det är ju så det är", konstaterar hon. 
Ja, så är det… sen skrattar vi lite. Humorn har vi gemensamt. Som detta t ex:
(null)
;-)

Dagens ord:
Får bli en strof ur en av Lasse Berghagens sånger:
"Du är för alltid en del utav mig

Som polstjärnans ljus i natten

Jag tänder ett ljus

Som en hälsning till dig

Som en bro över mörka vatten

Du är för alltid en del utav mig

Så fjärran men ändå nära

En ängel ska bära min hälsning till dig

Du är alltid en del utav mig"

<3

Jag har inte slutat att ta in världens tragedier och vansinnigheter men jag orkar inte alltid skriva om dem. Ibland får själen vila i det som är närmast mig. Tror du känner lika? Hjärnan behöver också vila ibland annars blir det för surrigt och tungt att bära. I hjärtat bär vi nog alla sorg över lidandet och frustration över vår egen hjälplöshet. Men vi får inte bli bittra eller avståndstagande. Vila ibland. Unna dig en kladdkaka! :-)

Du är Värdefull! 

Novembervila

♥️



Taggar: #november#lila#tacksam#vila#gamlamamma#lövsörja#humor;

Kommentera inlägget här :