Grå nyanser

publicerat i Allmänt;
Fredag 10 november 2023
Mårtensafton
Världsdagen för vetenskap för fred och utveckling

(null)
Jag anar ett stråk av lila.. 
(null)
Ser du fågeln? Jodå, det sitter en däruppe och hackar på grenen. :-)

Jag blir inte deppig av allt det grå omkring mig. Trött blir man ju av mörkret förstås. Men det som oroar mig och gör mig ledsen är världssituationen. 
Igår var det minnesdag för novemberpogromen eller kristallnatten, som skedde 9 november 1938. Det där vi skulle undervisa om och aldrig glömma. Aldrig upprepa…och nu sprider sig antisemitismen i världen….det är väldigt otäckt.. :-(
Ingenting verkar mänskligheten lärt sig…

(null)
Grå nyanser. Har också sin skönhet. 
(null)
Stilla, tyst, rofyllt. En lisa för själen. <3

Det kommer nya ord hela tiden. Kul tycker jag. Ett av de nya är Novent. 
Firar du Novent? Jag visste inte vad det var, men jag tog reda på det. Hittade detta i Hus&Hem:
"Hur firas novent?

Hur man väljer att fira novent skiljer sig åt, eftersom det egentligen inte är en egen högtid. För många handlar det helt enkelt om att plocka fram en del av julpyntet och julbelysningen redan i november medan andra tänder ett ljus varje helg fram till första advent. Men novent kan också bara innebära att du sätter upp mysiga och stämningsfulla ljusslingor i hemmets olika rum och utomhus."

Tja, det är väl många som gjort detta sen lång tid tillbaka. :-) Men nu har det fått ett namn. ;-)

(null) Naturen vilar.

Vare sig Din dag är grå, mulen, regnig, snöig, kall, blåsig, solig…hoppas jag att Du får en fin helg. Unna dig något som smakar gott och som gör gott i själen. :-)

Kärlek

♥️




Taggar: #grånyanser#lisaförsjälen#rofyllt#minnesdag#novent;

Kommentera inlägget här :