Tanter har levt länge

publicerat i Allmänt;
När nu ännu en vän fyller 50 funderar jag lite på det där med åldrar och när man egentligen blir Tant... En del påstår att det är just då när man fyller 50 som man uppnår "tantstadiet". Men jag känner mig inte som en tant. Jag minns att jag reagerade starkt när jag som 30-åring blev kallad "tant" av en ung mamma. -"Tacka tanten", sa hon till sitt barn. "Tanten"??
Ingen av mina vänner som är 50+ är särskilt "tantiga". Tyckte inte att min mamma var en tant heller när hon fyllde 50. Så när blir man tant och vad menas med tant? Bäst att fråga expertisen! Barnen. Så här säger Johannes 8 år:
" Gamla tanter lägger inte ägg. När de är så där fyrtio eller femtio slutar tanterna lägga ägg. Det betyder att de inte längre kan producera människor. Kläckningen börjar någon gång i fjortonårsåldern och pågår ända till medelåldern." (Ur Gamla tanter lägger inte ägg. M Levengood och U Lindell)

Jaha, så är det alltså. Medelålders tant. Men det sägs ju att man inte är äldre än vad man känner sig. Måste citera Lill-Babs: "Man känner sig ju så ung inuti. Så får man syn på sig själv i spegeln. Visst sjutton det var så det var!"
Jonas, 7 år säger:
"Man är inte äldre än man ser ut. Det betyder att man kan vara rätt gammal."

Hmm... Gammal? Nej, jag får sluta grubbla. Avslutar med att återigen citera Lill-Babs, 70+.
" Vi är inte gamla. Vi har bara levt väldigt länge!"

Så det så! Nu ser jag framemot att prova nya vårhatten och jag lovar att ta på mig mameluckerna när jag går ut i kylan. Måste bara hitta promenadkäppen först...

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av BB:

Underbart, Gunilla! Och det blir bara bättre när åren går!!! Tänk så länge jag levt, som minns när du föddes; verkligen en tant som levt länge. Kram

2:a kommentar, skriven , av Anneli Fors:

Himla sant Gunilla

3:e kommentar, skriven , av Hanna:

Haha... Jag har också blivit kallad tant av en mamma. Och jag är bara 26! Så tantåldern kan nog börja hur tidigt eller sent som hellst... Kram

Kommentera inlägget här :