Andmammor och extramammor

publicerat i Allmänt;



Violer till mor

Denna söndag, Mors Dag 2011, vill jag uppmärksamma alla dessa kvinnor som jag kallar "extramammor"... De är alla de kvinnor som inte själva har barn men som finns där och engagerar sig i och ställer upp för andras barn. Jag minns några stycken sådana från min egen barndom. Arbetskamrater och vänner till min egen mor. De blev som en mix av mamma och vän. De hade tid att lyssna. Med dem kunde jag prata om allt. Jag minns speciellt en som jag och en kompis brukade besöka då och då. Jag tyckte att hon levde ett så spännande liv. Hon reste mycket och hade alltid mycket att berätta. God och lite annorlunda mat bjöd hon på också. Det var hos henne jag åt mitt livs första kiwifrukt. Hon fick mig att känna mig "stor" och viktig... Sådana extramammor är guld värda!

Det finns en till "sorts" mamma som jag också vill uppmärksamma idag. Nästan varje år, vid den här tiden, när vi är på byggan nere vid sjön, i närheten av vårt torp, brukar andmamman komma fram och stolt visa upp årets kull. Så också i år. Jag och min äldste son satt på bänken på bryggan. Vid våra fötter låg min sons hund. Denna hund är egentligen en "vattenrapporterande fågelhund." Vilket han inte förstått... "Bada? Nej, tack." Men fåglar är lite intressanta... Plötsligt hördes ett ljud från vassen. Fågel eller fisk? Efter en stund kom hon framglidande, andmamman med sex stycken dunbollar efter sig. Normalt brukar hon komma väldigt nära men i år låg det ju en hund på bryggan. Så hon simmade själv närmast oss och med ungarna i en samlad "hop" vid sin sida. Hon såg så beskyddande ut och mycket stolt. Hunden? Ja, han tittade bara lite förundrad på skådespelet...



Min vackra morsdagsbukett som jag fick av mina underbara söner!

Dagens citat: "Synliggör det som utan dig kanske aldrig skulle ha blivit sett."
Robert Bresson

Min Mors Dag har bestått av telefonsamtal med min egen mor, konstutställning på Laxön, morsdagsbukett och en god middag som maken tillagat. Kvarstår glass till efterrätt... En fantastisk dag!

Kommentera inlägget här :