FRED PÅ JORDEN?

publicerat i

Juldagen. Den gillar jag. Jag sover med glädje långt över julottetid. Så fördärvad är jag. Fniss... Men eftersom det snackas så mycket om svenska (??)traditioner nu för tiden så kan man lugnt säga att Julottan är en svensk tradition. Men den pratas det inte om. Nej nej, här protesterar vi mot att Disney tagit bort figurer ur Tomteverkstan! Kära nån! Ibland känner jag att jag lever i en ankdamm... Hur orkar folk engagera sig? Finns det inte nog med verkliga problem i vår värld? Och vad är egentligen syftet bakom dessa grupper som skriker ut att "Nu får det vara nog", "Peta inte i våra traditioner" osv....? Jag tror (förstår) att det handlar om att sprida missnöje...och lögner... Man känner historiens vingslag... Vi läser historia i skolan för att lära oss att inte upprepa det som en gång hände, inte göra om samma misstag...Vi tycker att det som hände i Oslo och på Utöya är fruktansvärt. Men tankarna bakom detta hemska som hände finns här runt omkring oss nu. Snyggt förpackat... Ser oskyldigt ut. Bygger på tyckande. Rädsla. Låter så här: "jag är inte rasist men..."

Julens budskap är glädje och frid på jorden...Till ALLA!!! <3 <3

Min Julafton var mysig, god och glad. Äldste sonen och hans fina tjej kom på besök. Julstämning både ute och inne. God mat i lagom mängd, lite TV och julklappsutdelning. Allt i lugn takt. Förutom hunden som blev helstressad av paketöppning och alla goda dofter från julbordet ;)
Nu har sonen och flickvännen åkt hem. Men det känns inte så tomt ändå för hunden är kvar ;)

Jag fick bl a boken "Avig Maria", Mia Skäringer. Underbar! Hög igenkänningsfaktor. Den är ganska tunn så jag läser den i långsam takt för att dra ut på njutningen...
Bara måste citera:
"Ofta har jag blivit kallad överkänslig. Men tänk om det är den som kallat mig så som faktiskt är underkänslig? Mycket är en fråga om projicering." (Mia Skäringer)
Tack Mia, du är fantastisk!!!

Jag gillar som sagt Juldagen. Promenad i snöriket. Tid att njuta av julkapparna.De nya filmerna ligger vid TV:n och väntar på att bli tittade på. DVD-skivorna ligger staplade och väntar på att bli avlyssnade. Böcker att läsa. En ny fantastisk tavla att sätta upp. Nya fräscha handdukar att hänga upp, nytt spännande te att avsmaka i nya fina muggar mm.
Jag är så tacksam!

"Fred var det första änglarna besjöng."
- Påven Leo I

Min "minikrubba" från Mexico.


"







Kommentera inlägget här :