Vardag som vanligt

publicerat i Allmänt;

Ibland funderar jag på om jag inte skulle behöva en korrekturläsare... Råkade få syn på att mitt inlägg om "kyl och frys" var lite virrigt...(svårt det där med kyl och frys.)..men det är väl inte hela världen, inte ens halva. Har man inte värre bekymmer än så får man ju vara glad...

Så blev det då Vardag igen efter alla dessa helger. "Vardag", det ordet kan ju klinga lite tråkigt men samtidigt lite tryggt, tycker jag. De där "vanliga" dagarna. "Livet består ju till stor del av tisdagar och torsdagar", hörde jag Tomas Sjödin säga på radion när han "Vinterpratade". Han talade om nödvändigheten av "vanlighet". Att livet flyter på som det ska, "att livet är som vanligt"...
Annars uppskattar man kanske inte det där "extra" i livet, funderar jag. Så man ska nog vara tacksam över vardagarna ibland. Om man sätter likhetstecken mellan vardag och tråkighet får man väl se till att sätta lite guldkant på tillvaron. Fast jag föredrar nog att hitta ljusglimtarna i vardagen. För de finns där, det är bara att öppna ögonen och se efter!

"Tänk, att nu är allt som vanligt igen", säger vi ju ibland och oftast menar vi  ju att det är något positivt.

Följande citat dök upp i min logg på fb en dag:
Dalai Lama svarade på frågan vad som förvånar honom mest:
"Människan. Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar. Sedan offrar
hon pengar för att få tillbaka hälsan. Och så är hon så angelägen om sin framtid
att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller  i
framtiden. Hon lever som om hon aldrig skulle dö. Och så dör hon utan att ens ha levt."

Alltså: Lev i NUET, vare sig det är vardag eller helg. HÄR och NU ♥♥

Och: "Ta ut glädje i förskott - det enda som kan hända är att du varit glad i onödan"

(sett på fb."Kloka ord")

I morgon fyller min blogg 1 år!


Torpet januari 2010...


Januari 2011

Har ännu inte tagit något motsvarande kort i år. Men så mycket kan jag säga att så här mycket snö är det inte nu. Bara lite vitt på marken...(ännu)...och det är jag glad över...

Kommentera inlägget här :