Hoppade jag?

publicerat i Allmänt;
Vaknar med minnet av mardrömmen i mitt huvud. Delar av den är otäckt klara.

 En stor, kall och mörk sal. Med stora fönster. Någon sorts soldater tvingade folk att klättra upp till fönstren, öppna dem och hoppa ner...Folk stod på kö för att få klättra upp. Jag orkade inte att stå i kö utan började klättra på en vägg vid sidan om för att nå närmaste fönster. Högt upp fanns remmar att hålla sig i. Jag var inte rädd mest beslutsam, trots att jag visste vilket grymt öde jag var på väg mot. Väl framme fick jag vänta länge innan fönstret blev ledigt. Alla pratade om hur högt upp det var, flera våningar och ingen visste om någon överlevde. De flesta människorna var obekanta för mig, bara några var bekanta. Jag minns inte nu vilka det var. Det var jobbigt att hänga där på väggen men hörde röster som hejade på mig och tyckte att jag var smart och duktig. När det blev min tur kämpade jag med att få upp fönstret. Det var något galler för som man måste ta sig förbi. Jag blev svettig och nervös. Folk tryckte på. Jag såg människor hoppa men inte var de landade. Utanför fönstret fanns en avsats. Tveksamt gled jag ut på den. Försökte titta ner men såg inget. Jag satt där och funderade på hur jag skulle hoppa. Blunda? Hoppa rakt ut? Baklänges? Sträcka ut armarna och "flyga"? Nästa hoppare var på väg...jag närmade mig kanten allt mer...och ...vaknade

Jag hoppade aldrig....eller gjorde jag?

Beslutet tog jag med mig in i vakenheten. Beslutet kvarstår. Beslutet är mitt....

Frågan är: har jag något alternativ? Om jag inte hoppar, kommer jag då blir kvar där på avsatsen för alltid? Eller kommer nästa hoppare att knuffa ner mig? Ner, ut, i det okända. I det som både skrämmer och lockar...Vilka var soldaterna? Minns att en del människor hoppade med glädje, andra med skräck...

Naturligtvis symboliserar den här drömmen min egen tvekan rörande vissa saker i mitt liv just nu. Tillit till det nya och delvis okända...


Men det finns något annat också som oroar mig och många andra. Vårt lands framtid. Regeringskris? En granne sa innan han reste till Spanien för några veckor sen: "Det gäller att hålla sig uppdaterad om Sverige. Om vi har bytt regering."

Nyval, för att ett parti med rötterna i nazismen, absolut ska visa sin makt??? Jag är rädd, mycket rädd....Terror...Hur tänker dem? Är en parlamentarisk kris bra för landet??

Det beslutet är inte mitt....
Frostigt vackert

Mitt personliga beslut rör positiva saker! Men även positiva saker kan både locka och skrämma. Man är ju kontrollfreak ;-) Vill ha kontroll på mitt hopp och veta hur och var jag landar :-)

Angående regeringsfrågan kan jag bara sända goda energier och be om kärleksfulla och kloka beslut. Om ansvar och respekt.

Och i morgon är det fredag igen då ;-)
Första Advent närmar sig :-) Mysigt. <3

Så här års är högen med "tiggarbrev" från olika organisationer ännu högre än vanligt. På ett kuvert från Frälsningsarmén läser jag följande rad:
"Tron är bara halva sanningen"
Hm...något att filosofera över kanske?

Hoppas att ni inte är uppslukade av julstressen. Julen ska vara frid, fred och glädje. Och det är bara vi själva som kan sätta stopp för stressen. Det blir faktiskt jul vare sig vi stressar eller inte ;-)
Hittat på Facebook :-)

Fridfull kväll
❤️


Kommentera inlägget här :