Hoppets stråle

publicerat i Allmänt;

Juldagen. Min favorit bland juldagarna. En vilodag. Stilla. Sovmorgon (det där med julotta höll jag på med i ungdomen, det räcker), i tacksamhet ta hand om julklapparna, börja läsa julklappsboken (i mitt fall B Springsteen "Born to run") och umgås med make, son och hund. Kanske en promenad, men framförallt vila. Min kropp värker något vansinnigt, det är som om den skriker: "sluta hålla på"!! :(



Min julafton var så fin. Är så glad och tacksam över den. Startade med healing som gav kraft för dagen. Kalle Anka och Svensson, Svensson på TV. ("Tradition"). Julmat. Vackert dukat och mer mat än vad man behöver, men nu har vi mat för flera dagar. Julklappar. Fulla med kärlek. Sååå tacksam. 

En av mina julklappar var filmen "En man som heter Ove". Den tittade vi på och himmel så bra den var!!! Jag säger bara: Rolf Lassgård...!!! <3


Julmusiken då? Jo, i år har jag plockat fram en gammal favorit: "Ainbusk Singers". Så himla bra! 

Läser på nätet om vänners och kändisars jul. Så härligt att se att vi alla har våra egna traditioner. Inget är "rätt" och inget är "fel". Vi är fria att välja. Att välja bort är också en rättighet. Respekt. 


I midvintertid. En jul på Gotland. Josefin, du fattas oss! <3

Min julstämning inföll vid midnatt natten mot julafton. Då Loa Falkman sjöng O Helga Natt på TV4:s Uppesittarkväll. O Helga Natt är den mest fantastiska julsången, tycker jag, men den måste sjungas av någon med bra röst...det har Loa...:-)


Jag hoppas att din Julafton var precis så som du ville ha den.

Det är alltid omtanken som räknas. I stort som i smått. <3

Nu ligger intensiva och roliga dagar framöver för maken och mig. Bäst att vila medan tid finns. ;-)


Se upp i blåsten! 
Önskar Dig en välsignad fortsättning på Julen. 
"Hoppets stråle går igenom världen"
❤️

O helga natt, o helga stund för världen,
då Gudamänskan till jorden steg ned!
För att försona världens brott och synder,
för oss han dödens smärta led.
Och hoppets stråle går igenom världen,
och ljuset skimrar över land och hav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.

Ty frälsar’n krossat våra tunga bojor.
Vår jord är fri, himlen öppen nu är
Uti din slav du ser en älskad broder,
och se, din ovän blir dig kär.
Från himlen bragte frälsaren oss friden,
för oss han nedsteg i sin stilla grav.

Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.
O helga natt, du frälsning åt oss gav.

Text: Augustin Kock

Mäktigt! Så mäktigt! ❤️

Kommentera inlägget här :