Skogstroll och skogsmagi

publicerat i Allmänt;
Äntligen träffas vi igen, de tre paren med varsin hund. Alldeles där vägen svänger, en bit från brevlådorna och nära "ljugarbänken". . Vi har inte setts på länge. Ja, alltså vi (maken och jag) "stadsborna" har inte träffat de andra sen tidigt i höstas. De andra bor ju här ute. De är så trevliga allihop. Det känns så tryggt med dem. Även hundarna fungerar bra ihop. Trots att de är hanar alla tre. ;-) Jag gillar de här mötena här ute i skogen. Här har man tid att prata en stund. I stan är det ofta "hej, hej, vi hörs", för alla har ju bråttom någonstans. 
(Men jag gillar stadslivet också!)

Det blåser rejält ute och det ska komma snö enligt prognosen. 
Hockeyänkan och hunden tar nu en kortare promenad innan snön kommer. 

Nu är vi inne igen. Burr, vilket "urrigt" väder....:(
Men den unga tallen är fin ;-)

Det är något speciellt med skogar, det har jag alltid tyckt. Jag trivs där.


Jag var nog lite av ett "skogstroll" när jag växte upp ;-) Vårt hus gränsade till skogen. Jag och mina vänner lekte ofta där. I början fick vi inte gå in i "mörkskogen", alltså där träden växte tätare och stigen var smalare. Men ju äldre vi blev desto större frihet fick vi. 
Vi smaskade på granskott, harsyrans blad och stensöta, vars rot smakade lakrits. Och bär förstås. Tuggade på kåda som tuggummi. Vi lekte lekar, fantiserade om nergrävda skatter och när vi blev äldre, bara promenerade med våra hundar. På vintern åkte vi pulka eller skidor i "Grattisbacken".
Vårtor på fingrarna fick vi bort genom att smyga, tysta runt den hemlighetsfulla tjärnen och sen doppa handen i vattnet. Det var magiskt! Allt i skogen var mystik och magi. <3

Två små skogstroll. Målade av "Trollmor" vars namn jag, skamligt nog glömt. Men hon bodde här i Hamrångebygden. 

Här ännu ett exempel på vad hon skapade av material från skogen. Skogstomte eller troll? ;-)


Numera är skogen mitt andaktsrum. 
<3

Snöar mycket här nu. Solen går ner 16.52 och går upp 07.17 i morgon bitti. 
Jag älskar det återvändande ljuset! <3

Pax et Bonum
❤️





Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anna Åkerdajl:

Kul att läsa om magin du upplevde, och att du delade några av farmors alster ❤.

Svar: Kul att du ville läsa! 😊
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :