Kvinnofrid och det sensuellt vackra

publicerat i Allmänt;
Jag tänkte skriva mina tankar om Kvinnofrid men ämnet är för stort för en som hostat sönder en sömnlös natt och vars temp stiger och stiger....och ögonen rinner. Huvudet värker. 
Jag vill bara vädja till alla att tänka ett varv till när det gäller vidrigheterna i Köln. Det finns svenskar som är kriminella. Det finns flyktingar som är kriminella. Trots att vi är ett tämligen jämställt land så finns även här en märklig kvinnosyn. För i våra domstolar skuldbeläggs och ifrågasätts fortfarande kvinnor i våldtäktsmål. Och straffen för våldtäkt är låga. Under hela mitt liv har jag varit rädd för att gå ensam hem på kvällar. Det är inget nytt. Att göra det som nu sker till en anledning att stoppa invandringen, det ogillar jag. 
Det märkliga är att när man protesterar mot vidrig kvinnosyn blir man kallad feminist, som numera är ett fult ord. Jag är feminist. Det betyder inte att jag är manshatare. Det betyder för mig att kampen för kvinnors lika rättigheter inte är över. Kampen för kvinnofrid är långt ifrån över. Vi har i Sverige haft lyckan att ha starka kvinnor som kämpat för det som vi idag tar för givet. 
Jag blir ledsen när jag ser att kvinnor använder ordet feminist med förakt. Det är väl bättre att vi stödjer varandra? Inte mot männen, med männen. Och stödjer våra invandrade kvinnor i deras kamp. 
Många har lång väg framför sig att gå för att nå jämställdhet. Många känner inte ens till sina rättigheter. 

Egentligen så handlar ju det här om människosyn och människovärde...

Sträck på dig kvinna! Du är vacker! Du är stark! Du är värdefull!!! Du är en underbar människa! 

Hi hi! Nu skrev jag en massa ändå! Engagemanget är det inget fel på. ;-)
Det kvinnligt skira. Det sensuellt vackra. 

Den spröda ytan. Det hemlighetsfulla inre. Den starka kärnan. Gudinnans styrka. Andligheten. 

Jag delar med mig av denna igen: :-)

Dansa glädjen i mig
Dansa du gudinna
Låt vinden leka i ditt hår
Känn marken mot din nakna fot

Spegla dig i ljuset
Sväng runt, sväng runt
Armarna mot himlen
Sväng runt, sväng runt

Klappa dinahänder i takt
Stampa dina fötter mot jorden
Låt höfterna gunga
Sjung!

Sjung av glädje, ett glädjetjut
Sjung av tacksamhet
Känn hjärtat slå
Känn din frihet

Du lever!
Du är älskad!
Dansa, dansa, dansa!
Du Är!

Känn din kraft
Din kvinnokraft
Dansa du gudinna
Dansa du kvinna!
❤️
Jag skrev denna en dag i somras när jag plötsligt fick en sån härlig frihetskänsla. Och glädje över att vara född till kvinna. Den glädjen är en rättighet ❤️
Pax et Bonum
❤️

Kommentera inlägget här :