Oktobersöndag

publicerat i Allmänt;

Den här målade jag för några veckor sedan. När jag nu vandrar bland de fallande löven funderar jag på om jag inte redan då var lite inspirerad av höstlöv och höstfärger. ;-) Även om de här bara är "fantasi" gällande form, färg och mönster. Men ändå :-)

"Verkligheten"

Första frostnatten. På morgonen var taken vita.

Mina tankar vandrar iväg till Syrien. Kriget. Bilderna och ögonvittnesberättelserna därifrån är outhärdliga. Man bombar sjukhusen! Massor med barn dör...Jag lever i ett land där jag kan välja att blunda och titta bort och gnälla på oväsentligheter. Trygg i mitt välfärdsland. Det gör ont i mig, denna orättvisa. Och jag beundrar alla dem som engagerar sig, volontärer, vårdpersonal, biståndsarbetare... på plats...och här i vårt land. Själv får jag göra det lilla jag kan. Bidra med en liten summa till t ex Världens Barn, UNICEF, Röda Korset, Läkare utan gränser...
Och jag kan säga ifrån när lögner sprids...kolla källor...läsa fakta...våga se...
Att sprida rasism är att förgöra oss själva.

I morgon är det måndag och ny vecka. Mitt underbara barnbarn fyller tre år och det är Internationella Barndagen. :-)

Kärlek, ljus och hopp!
❤️

Kommentera inlägget här :