Satir, tragik och smak

publicerat i Allmänt;

Vann rätt låt? Smaken är som baken och det var ju en naken bak som dök upp plötsligt också. ;-) 
Snacka om "nakenchock" ha ha :-) Fast ganska löjligt. Och oförskämt mot Jamala som stod och sjöng. 
Rätt låt vann om man vill se det ur "finsmakarnas" synvinkel. Tror jag. ;-) För det är ju inte "fint" med Eurovision. "Skräpmusik" i deras öron. Men vinnarlåten kan väl knappast kallas för "skräp"?
Smaken är som baken ;-)

Vad jag höll på? Belgien gillade jag mest. Läckraste rösten och bästa låten. Lite avskalat och ängsligt framförd men ibland föredrar jag det framför överdådiga scenshower. Men jag kommer nog aldrig höra den någon mer gång...och det gör inget...
Stolt är jag över Sveriges proffessionalitet. Och grattis Robin till femteplatsen. 
Glad är jag över att Italien inte vann. En apa på scenen och ett budskap om att vi är apor och inte ska hålla på med österländsk filosofi och mystik...??? Öh???
Glad är jag över att romer var med denna gång. 

Jag ser på Mello för att det är en kul grej, inget annat. Många länder kommer samman och gör en grej ihop. 

Samtidigt påminns jag om att Ukraina är ett land i krig. 4 personer miste sitt liv igår. 14 har dödats under maj månad. Sen Ryssland annekterade Krimhalvön 2014 har 10 000 personer dött som följd av konflikten...

Men aj aj! Inte blanda in "politik" i Eurovision! Det fick segraren erfara när han drog på sig en tröja med texten "S.O.S Refugees"...men...äh, vi tar och joddlar lite på det och skuttar runt lite...;-)

Förlåt mig om jag är sarkastisk idag, men tillvaron är så full av verklig tragik och oro att jag blir lite beklämd av all ytlighet. 

Nej, jag gräver inte ner mig i tragiken men jag vägrar vara tyst om det som engagerar mig. 
Som detta t ex:

Wisti <3

Allt sagt med humor men med djupt allvar, det är, enligt min mening, den bästa humorn. 


Idag har det regnat och regnat, med korta uppehåll. Under promenaden lyckades solen värma och det doftade så gott i skogen efter regnet. Och jag kände att naturen behövde nog det här regnet. 
Regn är ju bättre än snö iallafall nu ;-) Tänkte jag...
Och i morgon bitti blir det snöblandat regn...jippi! Gilla la la la läget! Not! 

Nej, nu slutar jag skriva...
Ha en god kväll och en ny härlig vecka! 
"Snart kommer värmen!" "Har vi hört det förut? Ja, vi har hört det förut." ;-) 

❤️

Kommentera inlägget här :