Mellanrum och landskapsstenar

publicerat i Allmänt;
Mellanrummen...
Jag kallar dem mellanrummen. De där tiderna, uppehållen, mellan de kreativa perioderna. 
När varken ork, motivation eller inspiration finns. När skapandet känns meningslöst, "något de andra kan göra, de som verkligen kan."

Jag jämför mig, självklart inte med utbildade konstnärer utan med de "glada amatörerna", det som jag själv är under de kreativa perioderna.

Mellanrummen är jobbiga. Håglösa och kraftlösa. Men...de är nog inte helt meningslösa???...mellanrummen är nog till för att samla energi...kanske...jag vet inte...inre bilder, samla inre bilder som så småningom dyker upp i målandet...?

Jag är i mellanrummet nu. Meningslösheten i skapandet  hänger som en torr trasa i luften. 

Under detta mellanrum försöker jag lära mig lite om kristaller och stenar. Alltid fascinerats av dessa men kan så lite. 

Apropå stenar. Vet du att varje landskap har "sin" sten? 

Gästrikland: Gävlesandsten
Uppland: Hälleflinta
Gotland:  Hoburgskalksten
Dalarna: Dalaporfyr
Hälsingland: Dellenit
Värmland: Kyanitkvartsit
Ångermanland: Nordingrågranit
Skåne: Flinta
Västmanland: Kvartsbandad blodstensmalm
Södermanland: Granatådergnejs
Västergötland: Platådiabas
Halland: Charnockit
Bohuslän: Bohusgranit
Öland: Ortocerkalksten
Blekinge: Kustgnejs
Lappland: Apatitjärnmalm
Medelpad: Alnöit
Jämtland: Täljsten
Norrbotten: Gabbro
Västerbotten: Kopparkismalm
Dalsland: Kvartsit
Småland: Röd växjögranit
Östergötland: Kolmårdsmarmor 
Närke: Dolomitmarmor
Härjedalen: Tännäsögongnejs

(null)
Bild från Bergartsmuseet i Högbo Bruk. Var där för många år sedan. Vet inte om det finns kvar?  Tror inte det. 

Jag målar inte, jag skapar inte, men jag "forskar" lite. På amatörnivå. Stenar, kristaller, ortnamns ursprung, kultplatser i närområdet mm. Låter det rörigt? Nja, sådär. Jag har ordning på papper, böcker, sidor, anteckningar...men rörigt, det är det i hjärnan...vid min ålder är det så i huvudkontoret ;-) 

(null)
Så här långt har våren kommit vid sjön..sen vår...Men en vacker, solig dag är det. :-)

Var rädd om dig!
Kärleksljus
❤️

Taggar: #landskapsstenar#mellanrum#senvår#kristaller#röraihuvudkontoret;

Kommentera inlägget här :