Vårrensning och vårflod

publicerat i Allmänt;



Vårflod i Bolognern

När jag gick ut genom porten i morse hade det regnat och doften av varm, fuktig asfalt slog emot mig. Vårdoft! Likaså kände jag en vårdoft när jag var ute vid torpet, doften av fuktig jord. Mmm, det doftar gott, det doftar vår!
Under en promenad längs med ån i går, hördes ljudet av vår: Vårfloden! Ett kraftigt ljud av strömmande vatten. Lite behagligare vårljud är ljudet av en porlande bäck...

Jag tycker bäst om våren när den är som den är nu. Senare kan våren kännas lite krävande. Man förväntas vara så pigg, fräsch, glad och nyförälskad. Men många av oss orkar inte leva upp till detta. Vi blir tröttare och deppigare. För mig är det olika vår från vår men jag vet dem som mår dåligt varje vår. Kanske ska vi sänka kraven på varandra. Eller är det våra egna krav vi lider av? Men det är inte lätt när löpsedlarna skriker ut budskapen om att "så hinner du snabb-banta till bikinisäsongen" och "så blir du vårfräsch"...
"Vårdepression" är inte lika accepterad som "höstdepression"... Kanske kan man minska risken för depression genom bra mat? Läste följande i Free idag:
Forskare i Navarra och Las Palmas visar i en ny studie att intaget av transfetter och mättade fetter ökar risken för depression medan olivolja skyddar mot nedstämdhet. Transfetter finns t ex i snabbmat, bakverk, pizza och fryst färdigmat. Fleromättade fetter finns i t ex fisk och olivolja. Sen tidigare vet man ju att nordeuropeer lider mer av depression än sydeuropeer som äter medelhavskost...
Det här fick bli
: Dagens positiva nyhet! 
Och man kan ju alltid testa...

"Om livet inte vore svårt ibland,
skulle vi inte utvecklas.
Om det bara
var nerförsbacke hela tiden
och aldrig
lutade brant uppför,
skulle vi inte 
få någon ny styrka."

"Glädjen
finns inte
vid horisonten.
Om vi
sänker blicken
ska vi finna den 
på närmare håll."

Ur Stillsamheter

Dagens tanke: Rensa ur bland de onödiga, omöjliga kraven. Vårstäda bland dina "måsten"! Minns att du duger som du är. För DU, just DU är värdefull!

 

Kommentera inlägget här :