Basilika, lavendel, bär och humle

publicerat i Allmänt;

Ännu en varm augustidag. Riktigt ordentligt varm. Större delen av dagen var molnfri men mot kvällen kom det mörka moln över oss. Det t o m mullrade lite men mer än så blev det inte. Maken har målat fönster och rensat i förrådet. Sonen har solat och klippt gräset. Jag har lagat lunch, solat, läst och "skördat". Plockat svartvinbär och hängt upp basilika och lavendel på tork.

Basilika på tork i skafferiet

Lavendel, älskade lavendel

Svarta vinbär gillar jag ...

Vinbärskörden är liten i år. Av de röda blev de knappast några alls. Något som däremot växt så det "knakat" är vår Humle. Den klättrar och sträcker ut sig, upp längs väggen och upp på taket och slingrar sig kring astrarna i rabatten. Läste att Humlens kottar är bra för sömnen. Kanske ska plocka och lägga under kudden?

Min vilda, slingrande humle

"Humlen klättrar så vild och så tokig,
slår knut på sig själv och blir alldeles krokig.
Den håller sig fast i minsta grej
och om jag satt still tog den nog tag i mej.
Den slingrar och växer sommaren lång
och vårt parasoll blev en hel humlestång.
Sen får den kottar, ljusgröna fina,
dom brukar jag hänga i öronen mina."
Ur Majas Alfabet
Lena Anderson

Dagens tanke: "Det trampade gräset låter sig sällan övertalas. Det bara reser sig upp."
Harry Martinson

Kommentera inlägget här :