20 kg florsocker

publicerat i Allmänt;


Andra advent

Nu lägger sig mörkret över stan. Himlen var så där sprakande vacker i eftermiddag igen. Skiftandes mellan lila, rosa, orange och gråblå nyanser. Det är som en dramatisk föreställning varje gång. Och från  tredje våningen känns det som om man har perfekt utsikt över skådespelet.
Mitt på dan var vädret utmärkt för en promenad. Lite kyligt, det nöp i kinderna när vi vandrade ut mot havet. Men när vi sen vände och gick in mot stan kändes det mycket behagligt. Vi styrde bl a kosan till Länsmuseet här i stan. Där vi trängdes med folk för att beundra årets "pepparkakshus." I år i form av ett gigantiskt "Vinterpalats". Skapad av konstnären Margareta Persson, Högbo. Ingridienserna i degen består bl a av 20 kg florsocker (!). Att kavla och grädda alla delar i en vanlig ugn tar ungefär 14 dagar! I palatset finns operadivor, marsipanprinsar och söta sockermamseller och en rosenkindad kronprins. Jag önskar att jag kunnat fota och visa er men det var alldeles för mycket människor i vägen.

Under natten mot fredag brände någon omdömeslös person ner vår stolta halmbock. Jag hann inte ens fota den. Intresset för denna jättestora bock är stort.Många orter bygger egna kopior, dock i mindre format. Den positiva biten är att den drar hit turister som vill se detta fantastiska byggverk och fina hantverk. Det kommer inte ske i år eftersom den brann så tidigt. Den andra sidan av myntet är att man har vadslagning om den ska brinna eller inte och folk över hela världen följer bockens öde via webbkamera. I år betraktas bockbranden som mordbrand eftersom det blåste och glöden for iväg mot gamla trähus.... En sorglig historia det här... Jag hoppas att man hittar en smart lösning till nästa år, för jag vill att den byggs upp igen då, stolt Julbocksvän som jag är... 


I Boulognerskogen

Det är en speciell känsla att få en hälsning från Addis Abeba, Etiopien! Jag följer min väns resa där på "Resdagboken". Speciellt i dessa tider slås man av kontrasterna. Här handlar det mesta om julklappskommersen och julmat och tomtar och granar och... Där handlar det om att få mat för dagen, tak över huvudet, möjlighet till vård och utbildning... Ens egna problem blir väldigt futtiga i jämförelse och man får sig en tankeställare...
Vad är viktigt i livet...egentligen...?

Ord inför veckan: Våga stanna upp och se de små ljusglimtarna i höst/vinter-mörkret. De finns där! Rusa inte bara förbi dem...

Kommentera inlägget här :