Det är Advent

publicerat i Allmänt;


Min vackra Amaryllis


Så stilla och vackert vid sjön i november.
Ett härligt kluckande ljud när vågorna slår mot iskanten.

Idag är det 1:a advent. Har vaknat till en dag med alarmerande rapporter om storm över södra delarna av landet. Hoppas att det inte blir så allvarligt som prognosen förutspår! Här blåser det inte så mycket men regnet piskar mot rutan. För att få lite adventsstämning slog jag på TV:n för att se gudstjänsten från min konfirmationskyrka. Ville så gärna få lyssna på några klassiska adventssånger. Men jag var lite sent ute och de sånger som sjöngs var inte de jag förväntade mig. Så för att höja adventsfaktorn får jag nog leta fram någon gammal CD-skiva med passande musik. Maken fick en skiva med Malena Ernman förra julen...Det blir nog bra!
I eftermiddag ska julbocken invigas med pompa och ståt och fyrverkerier. Hoppas att det slutat regna då!


Adventsstjärnan på plats

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
Erik Blomberg

Du går icke ensam.
Stjärnan har tusen vänner;
alla på dig de skåda.
C J L Almqvist


Dramatisk himmel

Efter regnet bröt solen fram genom de tjocka, gråa molnen. Lyste upp ordentligt en stund strax innan det var dags för den att gå ner. Såg lite "dramatiskt" ut ett tag. Dramatiskt blev det också när himlen lystes upp av tusentals blixtar...fyrverkeri! Bocken är invigd! Gick tyvärr inte att föreviga på bild.

Första ljuset tänt! Det är Advent!

Till sist, några ord som kom till mig idag: Dansa genom livet i ditt eget hjärtas takt!


Kommentera inlägget här :