Förväntan och lite svengelska

publicerat i Allmänt;



Så här vacker var himlen härom kvällen.
Vilken underbar färg!

Tänk att solen skiner och värmer denna lördag också! En makalös höst! Visst, man bör helst ha både vantar och mössa på men ändå...
Vi har talat engelska till frukost idag. Eller engelska...mer svengelska kanske... När man saknar de rätta orden så är det bara att prata på! Det blir många lustiga fel men det får man bjuda på. Varför nu engelska? Jo, vi har ett folkmusikband på besök. Bestående av två killar från England och en svensk tjej. De är här i stan för en tävling. Nu håller jag alla tummar för att de går till final. Och sen vinner hela tävlingen! Väldigt trevliga ungdomar. Så roligt att få träffa dem.

Vi pratade bl a om förväntan. Förväntan. Och om hur sällan man hinner känna någon förväntan nu mera eftersom allting går så fort. Killarna pratade om att flera av deras släktingar inte har dator och därför skickar de brev till varandra istället för e-post. Vanliga, gammaldags, handskrivna brev som man får vänta på och längta efter... Brev man kan ta i, känna på, lukta på....
Förväntan. Att vänta, undra, pirret i magen, hoppet...kanske, kanske...
Vi går ju in i förväntans tid nu snart. Advent och jul. Förr var det iallafall en tid av förväntan. Nu är det mest kommers, affärerena har ju varit fulla av julpynt sedan veckor tillbaka och det handlar mer mer om stress och krav än om förväntan...
Kanske bör man stanna upp lite ibland och fundera på det där ordet. Förväntan. Vad innebär det ordet just för mig? Kan jag känna förväntan inför något?


"I höstsolens glans"

Jag har själv lite förväntan inför kvällen. Ska på hockey. Förväntar mig en bra och kul match som slutar med hemmavinst. Och så hoppas jag på att träffa gamla vänner i någon paus.

Glöm nu inte att ha positiva förväntningar! Ni vet: "den som väntar på något gott, väntar aldrig förgäves..."

Kommentera inlägget här :