Förändra världen!

publicerat i Allmänt;


Den underbara höstbuketten som mina gäster fick vid prisutdelningen.. Sen fick vi den!

I morse var det riktigt mörkt. Molnigt och fuktigt. Det hade regnat under natten så det var stora vattenpussar och t o m "sjöliknande" vattensamlingar på vissa ställen. Men när jag tog en promenad på eftermiddagen var det riktigt varmt och skönt.
Har jobbat hemifrån idag. I samband med min paus för lunch parkerade jag mig framför TV:n. Såg på Oprah Winfreys show. Ibland kan det vara riktigt givande. Det här var ett gammalt program som bl a handlade om dokumentären I AM. Den skulle jag väldigt gärna vilja se! Den utgår går från två frågor: "Varför ser världen ut som den gör?" och "Vad kan vi göra för att förbättra den?" Regissören Tom Shadyac råkade ut för en cykelolycka, Efter det började han fundera över sitt liv. Han var framgångsrik och tjänade mängder med pengar. Men han kände sig ändå tom och tyckte inte att livet var meningsfullt. Han funderade bl a på vad som egentligen är människors egentliga natur. Är det att samarbeta eller att konkurrera? Genom att tala med forskare fann han att allt tyder på att vi instinktivt dras till samarbete. Tävlingsinstinkt och konkurrens är inlärt genom vår kultur. Vi lär oss att sätta likhetstecken mellan framgång och rikedom. Därav vår "roffa-åt-oss-kultur" och vårt behov av att samla på oss saker. I naturen tar växter och djur inte mer än de behöver för att överleva...
Filmens budskap är att framgång är att samarbeta, att hjälpa varandra, att inse att vi alla är lika. Vi har alla makten att förändra världen. Om du förändrar något, om så bara något litet, i ditt liv, sprids det som ringar på vattnet... Vi har alla den makten! Tom Shadyac ändrade sitt liv genom att byta sin lyxvilla till ett betydligt mindre boende och skänker pengar till välgörande. Han har det han absolut behöver och delar med sig av sitt överflöd till dem som verkligen behöver det.
Det var lärorikt, tycker jag. Alla kan göra något för en bättre värld!
Vi kan börja med "det lilla". Dela med oss av vår omtanke och skänka någon ett leende!
Och jodå, det förändrar världen!




Dalai Lamas nyckelord för lycka:
Visa:
Vänlighet
Omtanke
Medkänsla
Tolerans
Förståelse
Respekt
Ärlighet
Tillgivenhet
Närhet

Kommentera inlägget här :