Meditera mera

publicerat i Allmänt;

Vår vackra fruktskål

Ord från ett vykort:

Ta hand om dig

Vill sända några ord,
en hälsning, så du minns
att lyssna på dig själv
och de behov som finns.

För bara du kan veta
vad som är bäst för dig.
När du ska ta emot
- men även säga nej.

Gör vad som är gott
för både kropp och själ.
Och gör det för dig själv
och oss som vill dig väl.

Du är den enda "jag"
du nånsin kommer ha.
Ta därför hand om dig
så du kan få må bra!

Kände att dessa ord passade in just nu. För mina vänner och för mig själv. Trodde att jag återhämtat mig tillräckligt - men tydligen inte. Det irriterande "ryggvärksspöket" dök upp igen. Kanske dags att uppsöka kiropraktorn igen...
Sonen roar sig i Uppsala och Stockholm idag. Maken får dra hela lasset med handling, städ och matlagning. Men han ska snart koppla av med en av sina favoritsysselsättningar (lååångt ord det där:-)...hockey på TV. Det är han verkligen värd!
Jag har en tid försökt att "byta ut ord". Istället för "utmaningar" försöker jag tänka och se "möjligheter". Att se positivt på utmaningar är bra men att se möjligheterna är nog bättre. Utmaningar kan ibland kännas tunga, ibland spännande. Möjligheter är enbart positiva. Men man måste verkligen lära sig att se och upptäcka dem. Jag erkänner att det är svårt ibland. Som nu, vad finns det för möjligheter i problemet (utmaningen) : ryggvärk???
Efter att ha funderat lääänge kom jag fram till, att det för min del, ger mig möjligheten att sakta ner, lyssna på musik, meditera, se på film...

"Meditation är en hyllning till människan,
meditatören, själv. Man mediterar inte för att
erövra något, utan för att bli kvitt känslor och tankar
som erövrat en. Målet är att bli fri till sinnet. Frihet betyder
möjligheter och möjligheter betyder öppningar."
Ulrica Norberg

Alltså: Meditera mera!

"Människor reser och förundras över bergens höjder,
havets väldiga vågor, flodernas långa lopp,
oceanens vida omkrets, stjärnornas cirkelrörelser;
och passerar sig själva utan att förundras."
Augustinus

"Det som vi söker med passionerad längtan
hit och dit, uppåt och utåt,
det finner vi till sist
inom oss själva."



Gamla böcker är vackra! Här en gammal "släktbibel".

"Kom ihåg att visa gästfrihet,
ty det har hänt
att de som gjort det
haft änglar till gäster
utan att veta om det."
Hebréerbrevet 13:2

Det är eftermiddag nu, denna molniga lördag och det har ännu inte mörknat helt! Dagen har ökat med 1 timme och 50 minuter sedan vintersolståndet!

Kom ihåg:
"Man är vuxen när man kan skratta åt sig själv."
Ethel Barrymore

"Det finns ingenting sådant som ett fullständigt hopplöst fall."
Desmond Tutu

Och en "favorit i repris":

"Längst inne i varje
vinter döljer sig en
skälvande vår."
Kahlil Gibran




Kommentera inlägget här :