FJÄRILARNAS SOMMAR

publicerat i

Sommarkväll i juli månad. Det är varmt och det blåser en lätt vind. Fågelungar i mängder piper och pilar mellan träden. Maken och jag har avslutat en god middag i paviljongen och är åter på gården efter en skön promenad. Under promenaderna börjar det ofta "pipa" i min iPhone. Sms:en dyker upp. Har inte någon bra täckning i torpet men vid sjön t ex går det bättre att ta emot och att skicka. Livet är annorlunda här än i stan. Morgontidningen kommer först vid lunch. Det är ganska skönt... Avstressande ;) Nu hinner man sitta med sin frukost i lugn och ro och njuta av morgonens ljud och sen ta en promenad innan världens elände kommer emot en i svarta rubriker. Igår var vi hos goda vänner i deras stuga vid havet. Bjöds på en massa gott att äta och dricka. Promenerade ner till båthuset och satt på bryggan och njöt i solskenet av den vackra havsutsikten. Underbart! Balsam för kropp och själ. Just det där att sitta och blicka ut över havet, det är läkande, tycker jag... Ljudet av vågor och "kluckandet" mot stranden och en fisks plötsliga plaskande som ger ringar på vattnet, det är som ljuv musik i mina öron.Rekommenderas! Det går bra med en sjö också ;) Jag har utnämnt denna sommar till "Fjärilarnas sommar". Brukar uppkalla vissa somrar efter djur som vi haft närkontakt med. Vi har haft t ex "Ekorrfamiljens sommar" och "Harens sommar"...:) Har aldrig sett så otroligt många fjärilar i olika kulörer och storlekar som denna sommar. I morse såg jag en helgrön fjäril. Den hade förälskat sig i en vit stolpe på förstukvisten... Gustaf Fröding diktar så här om sommaren: "Det är skimmer i molnen och glitter i sjön, det är ljus över stränder och näs och omkring oss står den härliga skogen grön bakom ängarnas gungande gräs." De orden sammanfattar bra hur jag upplever denna julidag och julikväll... Hoppas att vi alla haft en bra dag!

Kommentera inlägget här :