HITTAT NÅGOT POSITIVT!

publicerat i

Jag är på jakt. Efter goda nyheter. Inte det lättaste... Men jag har ju bestämt mig för att bloggen ska vara positiv så skam den som ger sig ;)

Rosa bandet-insamlingen slog nytt rekord! Inget problem med givmildheten här inte!

Man läser och hör ofta om supporterbråk och våld inom sportens värld. Desto gladare blir jag när jag läser i dagens GD att inför lördagens hockeymatch har Brynäs supportrar i västra Sverige och Frölundas supporterklubb "Goa Gubbar" specialchartrat ett tåg från Göteborg till Gävle... 50 Brynässupportrar och 150 Frölundasupportrar delar tåg! "Vi vill visa att man kan umgås och ha kul tillsammans inför en match fast man håller på olika lag. Det är sporten det handlar om, inte våld", säger Sissi Johansson Abazi, ordförande i BSKV.
Jag hoppas att de är lika goa vänner efter matchen... Hur som helst, det är ett steg i rätt riktning! :))

På Aftonbladets nätbilaga läser jag om tjejer som lagt upp bilder på nätet på sig själva iförda bikinis. Det är ju alltid en risk att göra sådant men syftet är i detta fallet att visa upp "vanliga" kroppar. En reaktion mot att man bara ser magra, spinkiga kvinnokroppar på bild. Det kroppsfixerade samhället.Att även runda former är vackert. Och att man kan vara stolt över sin kropp även om man inte platsar som fotomodell. De förespråkar inte osunt leverne men de vill bredda idealet.
Jag vet inte om jag tycker att detta är rätt väg att gå men jag gillar att man tar upp detta ämne. Det är så många unga tjejer som oroar sig och mår dåligt över att de inte lever upp till "skönhetsidealen".
Låt oss vara stolta över våra kroppar! Runda, smala, stora, små, korta, långa, gamla, unga kroppar! Vi är alla VACKRA! Även om vi inte ser ut som kvinnorna på de retuscherade bilderna...

Läste också att vi inte alls varit så mycket förkylda under hösten som vi brukar vara (?), den dåliga sommaren till trots. Om man ska tro statistiken ;))

Idag har jag jobbat liiite igen. Känns bra och jag är lite stolt över mig själv :)

Till slut ett klokt citat:
"Man kan inte bli av med en tanke genom att försöka låta bli att tänka den. Man kan befria sig från den bara genom att sätta en annan i dess ställe."
- John A Redhead


Kommentera inlägget här :