MITT I DET GRÅA

publicerat i

Jag tror inte att det kan bli gråare väder än vad det är idag. Grått molntäcke, grått regn, grått dis, grått vatten...
Dessutom har jag satt på mig en grå tröja idag. En varm och go grå tröja...

För att inte bli helt grå till sinnes plockar jag fram skrattet. Först genom att titta på Solsidan och Hellenius hörna på TV 4 play. Sen slår jag upp min "skrattbok", "Gamla tanter lägger inte ägg".
Läser om barns tankar om kroppen i kapitlet "Kroppens mysterier". Fascineras av barnens tankar och skrattar och ler, mitt i allt det gråa. Vill dela med mig av några citat:

"Skillnaden på tantkroppar och manskroppar är att tantkroppar har flera hemliga rum i bägge ändar."
- Mikael, 6 år

"Mannen slutar aldrig att göra celler, men han kommer i en sorts ålder han också. Den kallas panikåldern."
- Stina, 9 år

"En kropp är en sådan där grej som man flyttar omkring tillsammans med hela tiden."
- Tor, 7 år

"Knäskålarna är som två sköldpaddor som ska skydda knäna mot överfall."
- Ville, 5 år

"Det är en dålig kroppsvana att bryta skelettet."
- Erik, 7 år

"Nerver är något man blir nervös av att ha."
- Ida, 6 år

"Öl gör ofta att kroppen blir väldigt osymmetrisk."
- Herman, 9 år

"Min mamma är i alla fall väldigt söt, för hon har så väldigt långa tuttar."
- Mia, 4 år

Ja, det var några kärleksfulla citat mitt i det gråa. Visst blir man lite varm inombords? Ljusstänk i mörkret :)

Jag var ut en sväng till torpet igår. Inte fullt lika grå dag som idag, lite regn, alldeles stilla och tyst var det när vi vandrade ner till sjön. Regndropparna gjorde ringar på vattnet. De nästan nakna träden speglade sig i sjön. Tyst, nästan andaktigt tyst och stilla var det...
Lite magiskt...som om tiden nästan stod stilla den också...


Kommentera inlägget här :