SKRATT PÅ HÖG NIVÅ

publicerat i

Det är inte ofta man ser politiker uttrycka känslor. De håller liksom masken i alla lägen. Centerpartiets Annie Lööf var i TV-studion hos Hubinette igår. Hon höll masken även om Karin H försökte pressa henne på om hon inte mår dåligt ibland. Om hon känt att hon nog inte klarar partiledarrollen. ( Undrar om Karin skulle ställt samma fråga till en manlig partiledare?) Medan Annie fortfarande satt kvar kom nästa gäst in, Alex Schulman. Samtalet fortsatte att handla om huruvida politiker blev mänskligare om de visade mer känslor. Om de t ex skulle "vinna" eller "förlora" på att bryta ihop i TV, som Gunde Swan gjorde nyligen. Till slut sa Annie något om att hon "i alla fall brukade gråta när hon såg sorgliga, romantiska filmer"... Hm... jag vet inte vad det här gav tittarna men lite intressant var det...
När jag ibland vågade slå över till Kanal 5 och försiktigt titta på fotbollsmatchen Tyskland - Sverige insåg jag att något totalt oväntat höll på att hända. Tyskland ledde med 4 - 0 och läget kändes totalt hopplöst. Tyska publiken såg nöjda ut, de få svenska, däribland Reinfeldt, såg bedrövade ut. Så hände "undret". Det blev 4-1, 4-2, 4-3 och till slut 4-4!!! Det slutade oavgjort men för svenskarna var detta en Seger! En bragd! Reinfeldt fick glädjefnatt och Tysklands Angela Merkel som satt bredvid honom slog i hop händerna och skrattade! Om hon skrattade av chock, överraskning eller glädje vet jag inte men Reinfeldt förklarade det med att "hon är en vänlig människa". Det var i alla fall härligt att se toppolitiker visa känslor!!! :)

Hemma hos mig är det förkylt. Jag laddar nu med nässpray, näsdukar och te med honung. Och hoppas på det bästa...

Några ord ur "Till Bokmalin":

"Optimisten har lika ofta fel som pessimisten, men han har mycket roligare".

Efter ett samtal med min mamma funderar jag, igen, på det här med tacksamhet. Efter hennes makes död gick hon runt och delade ut rosor till grannar som ställt upp och stöttat så fint under makens sjukdomstid. Även hemtjänsten fick extra tack och idag lämnade hon en ros till en sjuksköterska
på läkarmottagningen. Det tycker jag var så fint! Att kunna känna tacksamhet även när man sörjer och mår dåligt, det är Stort! :)

Kommentera inlägget här :