TILLRÄCKLIGT

publicerat i

Är ensam en stund i min mors lägenhet. Passar på att "botanisera" i hennes bokhyllor. Hittar en massa mysiga böcker. Tittar och bläddrar och läser. Fastnar för vissa citat, dikter och kloka ord. Vill så gärna dela med mig. Men de är så många! Får göra ett utval. Följande ord måste absolut vara med:
( ur "Det är aldrig kört!" Argument, Kristina Reftel)

"Jag önskar dig tillräckligt mycket sol
för att ditt liv ska vara ljust.
Jag önskar dig tillräckligt mycket regn
för att du ska kunna uppskatta solen.

Jag önskar dig tillräckligt mycket lycka
för att du ska bevara livslusten.
Jag önskar dig tillräckligt mycket sorg
för att även små glädjeämnen ska verka stora.

Jag önskar dig tillräckligt många vinster
för att du ska få allt du behöver.
Jag önskar dig tillräckligt många
förluster
för att du ska uppskatta allt du har.

Jag önskar dig tillräckligt många välkomnanden
för att du ska klara av det slutgiltiga avskedet."

Jag älskar de där orden! De är så kloka. Och kärleksfulla. Att önska tillräckligt... För det är det är väl så att för mycket av det goda visserligen kan vara helt underbart men man tappar kanske perspektivet. Mycket vill ha mer, brukar det heta. Följden blir kanske att man aldrig känner sig nöjd med någonting och inte längre kan uppskatta det lilla, nära och vardagliga. Det vi tar för givet...

Vi samtalar mycket min mor och jag. Om sorg, skuld, förlåtelse, tro, tillit... Det är läkande. För oss båda, tror jag.

Från lägenhetens köksfönster blickar jag ner mot villaträdgården på andra sidan vägen. Det är en underbar, gammal,välskött men ändå lite vildvuxen trädgård. Charmig och vacker. Nu i höstskrud. Kan stå länge och titta och njuta...

"Jag tycker mer och mer om blommor.
De talar till mig samtidigt
om livets flyktighet
och om evigheten."
- Dom Helder Camara ( ur "Tusen skäl att leva")

Jag "döpte" september månad till "Hoppets månad". Så här i slutet av oktober känner jag för att kalla oktober för "Medkänslans gåva". Dels av privata skäl, dels för att vi, svenska folket, har skänkt och samlat in mycket pengar till bl a "Världens barn". Hoppas att det också blir ett bra resultat för Rosabandet-kampanjen. Gåvor från vår medkänsla. :)

"Om du vill vara lycklig en timme,
ta en tupplur.
Om du vill vara lycklig en dag,
åk och fiska.
Om du vill vara lycklig ett år,
ärv en förmögenhet.
Om du vill vara lycklig en livstid,
hjälp någon annan."
- Kinesiskt ordspråk

Jag önskar dig tillräckligt...;))



Kommentera inlägget här :