MER ÄN GULD VÄRDA

publicerat i

Efter ett samtal med en fin vän kom följande ord till mig: "Ibland måste man kapa banden till det förflutna för att klara av att verkligen leva i nuet."
Det är nog sant. Vare sig man mår bra eller dåligt så måste man släppa det förflutna för att kunna njuta av det goda i livet fullt ut. Det kan ju vara så att man också måste släppa sina drömmar och föreställningar om det perfekta livet. Acceptera att "okey,det blev inte som jag trott eller drömde om men det blev så här i stället." Självklart klarar man inte att tänka så när livet synes falla ihop omkring en och allt är svart och smärta... Men vart man än är i livet så tror jag att man ibland bör sätta sig ned och i lugn och ro kränga av sig livets ryggsäck som skaver på axlarna och försiktigt tömma den på allt bråte man samlat på sig. Allt det som trycker och tynger och som man inte har någon nytta av längre. Hur ska man orka med att hitta lösningar på dagens problem när de gamla fortfarande tynger en? Och hur ska man orka vara lycklig när gammal olycka skymmer sikten?
Ibland krävs professionell hjälp förstås men lite kan man ju göra själv... Bara du vet vad som tynger dig... Kanske behöver du som jag en vårstädning i både kropp och själ?

"Allt kan du inte förstå,
våga gå,
bara gå..."

De orden skrev jag ner för några år sedan när jag fastnat i för många "varför" och inte kom vidare...

Som arbetslös eller sjuk är det lätt att förlora sitt människovärde i ett samhälle där arbete är upphöjt till religion. Där det fulaste man kan vara är att vara bidragsberoende. Men arbetslöshet är ingen "semester" och sjukdom är en tragedi. Det vet alla vi som varit eller är där. Det är inget vi valt!!!
Vi kan alla hamna där....
Döm inte ut någon innan du själv varit där!

Vårt människovärde sitter i det vi är - inte i det vi gör :)

Jag har orkat jobba lite ett par dagar denna vecka också. Det är jag så lycklig över.
Visst är våren här nu? Vandrade ända ut till havet igår. Isen börjar släppa. Många sjöfåglar dyker upp. Jag kunde bara se dem som vita och svarta prickar långt bort men ett klokt par som stod i närheten och hade tagit med sig kikare pratade om en massa olika fågelarter. :)

Var rädda om er alla. Ni är mer än guld värda!
Hittade ett "hjärta" i snön häromdagen ;)

Kommentera inlägget här :