SE MIG FÖR DEN JAG ÄR

publicerat i

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
- Hjalmar Söderberg

Dessa ord av Söderberg skär i mig. För de är så sanna. Det förklarar så mycket av det vi kallar "ondska". Det förklarar det vi kallar "märkligt beteende", "illvilja" och "brottsligt".... Själens tomrum....skriker efter kontakt, reaktion, bekräftelse....
Det är vår födslorätt att vara älskade. Att bli bekräftade. Sedda. För dem vi ÄR. Vi kanske inte blev den "prinsessa" eller den "prins" våra föräldrar drömde om. Vi blev underbara och värdefulla människor för att vi är dem vi är! Om man inte känner sig älskad och sedd för den man är som barn kommer man att leta efter bekräftelse på alla möjliga och omöjliga sätt resten av sitt liv.
"Själens tomrum" kan fyllas på med allt möjligt elände....
Men också med kärlek :)

"Se mig för här är jag
låt mig få komma nära
till era hjärtan så som den jag är
den jag försöker vara
ge mig min morgondag
min enda önskan nu och här
älska mig för den jag är

Se fjärilns vingeslag
i alla himlar fara
se alla ögon blinka stjärneljus
låt livet komma nära
se mig för här är jag
min enda längtan nu och här
älska mig för den jag är

Låt livet komma nära
se mig för här är jag
min enda längtan nu och här
älska mig för den jag är"

- Marie Nilsson Ainbusk

Tack Marie! Du har formulerat och fångat längtan efter kärlek så fantastiskt bra !

Så svaret och lösningen är som alltid: kärlek <3

Så blev det fredag igen. Hoppas att er helg blir full av ljus och värme :)

Tro inte att sälen var ensam där i hamnen. Den här krabaten (gråsäl?) har nu tittat upp. Det som göms i snö, del 2 ;))


Kommentera inlägget här :