Upplysning och hopp

publicerat i Allmänt;
Vi behöver ljus i mörkret. Ljus som lyser upp både i vinterns mörker och i våra inre landskap. I våra hjärtan. Ljus att dela med oss av till alla dem som står utanför. 

När politiken är mörk och grym och hoppet slocknar. När människor stänger igen sin dörr för ljuset. När hatet växer mot dem som har det sämst...
Då behöver vi ljuset! Då behöver vi upplysas.

Som ett levande ljus, som en kärleksfull Lucia, stod hon där i går i TV-rutan. Trots sin enkla gråa dräkt och osminkad, lyste hon upp allt och alla. Genomstrålad av kärlek. Utstrålande kärlek. Syster Karin från Alsike Kloster. Och upplysande oss alla om varför systrarna har sin fristad: "Vi står med människor på vår trapp som flyr för sina liv. När jag ser den där skräcken i deras ögon, då är det bara självklart. Då faller alla frågor. Och när jag hör deras berättelser och lyssnar på barnen och de andra - då böjer jag mig i ödmjukhet för dem."
("Lånat" från Malena Ernmans status på Fb)

Om du inte såg programmet, gör det! Alla dessa fantastiska hjältar! Detta hjältemod. 
Detta ljus!
13 december
Lucka 13
(En gammal, ostruken diskhandduk som jag gillar)
<3

"Ljus smittar"
<3
(Mark Levengood)
❤️

Låt ljus uppfylla dig
<3

Kommentera inlägget här :