Våfflor och Maria

publicerat i Allmänt;
Vi kom ihåg att äta semla på fettisdagen i år, men vi glömde att äta våfflor idag på våffeldagen...så kan det gå..;-) hi hi..

Det är ju enligt gammal kristen tradition Jungfru Marie Bebådelsedag idag. Firas till minne av när ängeln Gabriel kom till Maria och berättade att hon skulle bli gravid och föda en son som skulle heta Jesus.



Vad har nu Maria med våfflor att göra undrar nyfikna jag och googlar. Jo, förr hette denna dag även Vårfrudagen (vår fru står för Jungfru Maria). På något sätt har detta sedan i folkmun omformats till Våffeldagen och gett upphov till traditionen att äta våfflor denna dag, den 25 mars. Kyrkligt firas Maria Bebådelsedag i Sverige söndag närmast 25 mars.
Den här Mariabilden får gå i "repris" ;-)


Det är lite spännande med kvinnliga helgon tycker jag. Det är ju så många män i Bibeln och kyrkans historia. För mig står Maria för moderlighet, kärlek, omsorg. Och kvinnokraft! :-)

Namnet Maria kan ha många olika betydelser. Bl.a. "rebellisk", "trotsig", "önskat barn", "älskad av Gud", "den helade", "den upphöjda" mm....Källa: Svenska namn.
Intressant....;-) Det där med "rebellisk"...
<3

Om du tycker om våfflor så hoppas jag att du åt det idag. Jag kommer att äta det någon annan dag :-)

Kommentera inlägget här :