Urvriden trasa

publicerat i Allmänt;
Och så sprack molntäcket upp lite och blå himmel och solstrålar tittade fram. Kanske har växtligheten fått tillräckligt av sitt livsvatten för ett tag nu?
Jag hoppas det. För jag behöver ny kraft och ny energi så jag orkar tänka, planera, fixa, städa mm, inför makens "jubileum" (60 år!) på fredag. :-)

Mamma är på besök. Hon mår så fantastiskt mycket bättre nu. Det är så roligt att se. Vi pratar och pratar och skrattar. Vi promenerar i regnet och njuter av allt det vackra i naturen. 



Men jag känner mig, rent känslomässigt, som en urvriden trasa. EU-valet och sen Uppdrag Gransknings program om "bögbotarna", har gjort mig så upprörd och ledsen. All denna inskränkthet...all denna oförmåga till medmänsklighet...all denna brist på kärlek och förståelse....
Alla människors lika värde....hallå? Är det inte inne längre? 
Jag har tappat orden för att uttrycka vad jag känner. Inför hat och fördomar står jag förbluffad. Att människor inte genomskådar lögner och förtal är för mig obegripligt. Att inte tänka kritiskt och leta fakta tror jag är väldigt farligt. 

Så, denna urvridna trasa, har inte orkat blogga under några dagar. Men jag börjar så smått återhämta mig tror jag. Jag peppar mig med alla kloka och kärleksfulla antirasister som skriver och sprider sanningar. Och alla fantastiska, kärleksfulla, likasinnade vänner som jag har. Och de insiktsfulla, goda ledare och politiker som finns i vårt land.
Den goda kampen går vidare ❤️

Så här skriver Dogge Doggelito om sin mormor:
"Hon lärde mig att en äkta svensk är påläst, trygg demokrat, solidarisk mot andra, öppensinnad och varken rädd för invandrare eller för att bli invandrare själv." (Aftonbladet)

"Ett land som bemöter individer med fördomar stelnar - och förlorar"
- Öss Nuyen -

Jag gillar olika! 
Vi är alla lika - fast olika.
Likheterna förenar oss. Olikheterna berikar oss.
❤️

Solen försvann bakom molnen igen. Men jag tror att den dyker upp i morgon!
Och värmer oss :-)
Min systers fantastiska äppelträd :-)

I nästa inlägg kommer jag att ställa en fråga till Dig....! ❤️

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ulla Bergström:

Det tråkiga är att människor som röstar "fel" eller inte röstar alls är historielösheten. Ingen, mer än ett fåtal, tycks höra klockorna ringa från 30-talet. Jag hör dem så tydligt och jag blir också rädd. Är det undervisningen i historia vi ska skylla på eller människors brist på minne? Trots dessa bruna fläckar som breder ut sig i Europa idag tror jag i alla fall att det vänder i tid. Till slut segrar Det Goda det måste jag tro på.
Tack för Din blogg! :-)

Svar: Ja, Ulla, det där med historielösheten funderar jag mycket på...och jag hör också klockorna från 30-talet...Ibland undrar jag om folk inte vill minnas eller förstå? Att man är rädd för sanningen? Eller för bekväm?Men jag tror som du, godheten kommer vinna! Blir bara så trött ibland på alla lögner...Kram till dig!
Lavendelmamma

Kommentera inlägget här :