Problem?

publicerat i Allmänt;
28 februari. Det har gått 29 år sedan Olof Palme mördades. 
Jag minns mycket väl vad jag gjorde och hur jag fick vetskapen den dagen. Smög upp på morgonen och hämtade tidningen, UNT. Den låg dubbelvikt så det var först när jag var tillbaka i sängen och slog upp den som bilden och orden nådde mina ögon. "Va?", hörde jag maken utropa. Vi stirrade på varandra. Sen flög jag ut i vardagsrummet och slog på TV:n... Chocken la sig som ett tungt täcke över Sverige. "Statsministern mördad? I vårt trygga land?"....

Just idag tänker jag på "före och efter" mordet. Vårt land var inget paradis då men det fanns en känsla av trygghet som saknas nu. Världen var ingen problemfri eller fredlig plats då heller. Men på senare år har något mörkt och otäckt spritt sig: Hatet...

Dock:
Precis som då mobiliserar sig goda krafter och kämpar den goda kampen. Tack och lov!

Förstår att flera av er nu tror att ni kan placera mig på den politiska kartan...men, tji, det kan ni inte ;-)
Jag är mer av en "politisk vilde" ;-) Men det finns partier jag aldrig har eller kommer rösta på! 



"Problemet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
- Bertrand Russel -

"Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas."
- Kierkegaard -

"Samhället är människans verk. Om något är fel kan vi ändra på det."
- Olof Palme -



Vårvindar friska var det på promenaden idag. Lite väl "friska" kanske. Skönt att kunna gå på isfria gångvägar igen. Och här och där ligger "det som göms i snö, kommer upp i tö"...

Och vovven fick duscha när han kom in efter promenaden. Därav de "krulliga" öronen :-)


Hoppas att ni alla har en fin helg, allt efter önskan, möjlighet och behov :-)

I morgon bär det av till barnbarnet :-) Hurra!!! <3
❤️



Kommentera inlägget här :