Filosofisk magi

publicerat i Allmänt;
Läser, ur fantastiska, kloka Maria Scherers bok, "Någonting bättre är redan på väg". Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag läser ur den men jag återvänder och återvänder och blir förhoppningsvis lite klokare för varje gång....(att jag glömmer och behöver påminnas är också en orsak förstås)

Hamnade i kapitlet om självläkning. Accepterandets filosofi. Om att man tvärtemot vad man lärt sig om att aldrig ge upp, faktiskt måste göra det ibland. 
Acceptera  - och ge upp.
Ge upp - för att vinna.
När ett problem blir oss övermäktigt t ex.

"Det gäller alltid att orka och att våga inse när man gjort tillräckligt och det är dags lämna och acceptera." Skriver Maria.

Hon skriver också: "Det ligger en märklig filosofisk magi i att lämna och ge upp önskningar, händelser och människor som betyder allt för oss. Det ligger en märklig filosofisk magi i att acceptera och lämna - för att ge luft, rymd och ro åt en önskan. Det oerhörda händer då att när vi äntligen vågar lossa våra spända förtöjningar och låta våra önskningars vackraste skepp själv finna sin väg över havet - då händer just det vi önskat - utan att vi gjort någonting alls."
Maria visar på exemplet med ett sår som vi pysslar om för att det ska läka snabbt, istället för att ge det tid att självläka...

Vågar vi lita på tiden och självläkningens stora krafter? När det gäller själens sår? Vågar vi låta livet ta hand om oss? Kan vi släppa kontrollen?
"Låt floden själv finna sin väg till havet och under skall vederfaras dig..."
Acceptera - och ge upp.
Ge upp - för att vinna.

Jag har skrivit om detta förr men jag tror inte att jag är ensam om att vara frustrerad, förtvivlad, arg eller ha svårt att släppa kontrollen då och då i livet...;-)
Och jag är nog inte heller ensam om att ha testat att släppa taget och funnit att problemet löst sig eller önskningen slagit in :-)

Tack Maria!!!



Jag tänker också ofta på att vi ibland inte upptäcker att vår dröm eller önskan är uppfylld. Bara för att den kanske ser lite annorlunda ut än vad den gjorde i drömmen. Men egentligen så är det väl känslan av att något känns rätt och fint och bra som är det vi strävar efter. "Oj, vad jag är lycklig nu och vad allt känns rätt trots att jag hamnade i Finspång och inte i Toscana." ;-)


En gång kommenterade jag en vän på Fb som undrade: "hur ser ditt drömliv ut?"Jag svarade att "jag lever mitt drömliv nu."
Det var "fel" svar..."Man har alltid drömmar i livet för att komma vidare" eller något liknande fick jag förklarat. Jag tolkar det som att är man "nöjd och lycklig så har man stagnerat"???
Visst, jag drömmer om att slippa min sjukdom men det kommer inte att ske. Att acceptera och vara nöjd ändå, det är väl bra? Eller? Hur som helst, jag lever mitt drömliv och det är allt annat än stagnation i det :-)

"Låt floden själv finna sin väg till havet och under ska vederfaras dig."
❤️



Kommentera inlägget här :