I Paradisets regn

publicerat i Allmänt;
Jag hade en betydligt soligare och varmare midsommarafton än förväntat så jag är väldigt tacksam. :-)


När jag idag konstaterar att det "vanliga" vädret är tillbaka ( förutom att det är vindstilla! ) sitter ändå tacksamheten kvar. 
Det är nämligen Världsflyktingdagen idag. Och jag konstaterar att jag har tak över huvudet och uppvärmt hus. Regnet påminner mig om att människor flyr från sina hem och för sina liv i 45-50-gradig ökenhetta i Irak. Just nu.



Sammanlagt är 60 miljoner människor på flykt idag. 30 miljoner av dem är barn.


Vi som bor här i Paradiset kan välja att se och inse, eller att blunda. 



Nej, jag har ingen lösning på problemet. Men jag tror på samarbete  och samförstånd för att hitta en lösning. För detta är en tragedi av oerhörda mått. 


Vi som bor i Paradiset kan tipsa i Aftonbladet vad man kan göra en sån här trött dag...säg inte att vi inte har det bra ;-)



I min del av Paradiset gol göken idag. Väldigt nära och tydligt. Västergök :-)
Solen kom fram mot eftermiddagen. :-)
Rådjuret med sitt söta kid håller till på hygget. :-)

Flykten valde oss

"Fågeln väljer flykten. Vi valde den icke. 
Flykten valde oss. Därför är vi här.
Ni som ej blev valda - men ändå frihet äger,
hjälp oss att bära den tunga flykt vi bär.

Bojan väljer foten. Vi valde att vandra.
Natten var barmhärtig. Nu är vi här.
Ni är för många, kanske den frie trygge säger.
Kan vi bli för många som vet vad trygghet är?

Ingen väljer nöden. Vi valde den icke.
Den valde oss på vägen. Nu är vi här.
Ni som ej blev valda! Vi vet vad frihet väger!
Hjälp oss att bära den frihet som vi bär!"

- Stig Dagerman 1953 -

Blunda inte.
Sänd ljus, böner och goda tankar.
60 miljoner är på flykt.
Krama de dina nära och kära i tacksamhet.
30 miljoner är barn....

Bilderna jag lagt upp idag är till för att visa hur vackert det kan vara med regndroppar och växter. :-)


I morgon är det ännu en dag i Paradiset 
❤️
Var rädd om Dig
❤️





Kommentera inlägget här :