Sjung med stolthet

publicerat i Allmänt;
Grattis Sverige! Du underbara, vackra land!

Jag har åkt båt i Västerviks skärgård, bott på B&B på en strutsfarm på Öland, sett solnedgången i havet på Gotland, suttit vid en klar bäck omgiven av vackra fjäll i Lappland, pimplat röding i en sjö i Jämtland, åkt båt i Kalix skärgård, åkt vilse i Ume, fascinerats av landskapet vid Höga Kusten, växt upp i Härnösand, turistat i Värmland, gjort rundresan i Glasriket, Småland, besökt Visingsö, gjort upptäcktsfärder i Dalarna, beundrat Hälsinglands skönhet från Öjebergets topp,varit student i härliga Uppsala,  haft det gott i Göteborg, mått gott på Bohusläns klippor, turistat i vår vackra huvudstad, njutit av Roslagen, 
rest runt i fantastiska Skåne, bor i underbara Gästrikland....osv.....osv...
Gästrikland 

Jag är glad över att jag rest så mycket i vårt land. Att resa ger en alltid kunskap och nya insikter. Det gäller utlandsresor men likaväl inom Sverige. Att vårt land är avlångt inser man när man hör alla fördomar om norr, söder, öst och väst....
Jag växte upp i Härnösand. Där frodades fördomarna om Skåne och skåningar. Skåne var "platt", skåningarna var "dryga" och ingen förstod skånska. 
När jag var i tonåren återupptog mina föräldrar kontakten med vänner i Skåne. Vi åkte dit. Och vad fick jag se? Skåne var inte alls "platt". Landskapet var fantastiskt vackert, skåningarna "var som vi" och skånskan var inte alls så svår att förstå...;-)

I Härnösand skrattade vi också åt "Stockholmarnas" dåliga  vinterväghållning ". Det blev ju kaos så fort det föll några snöflingor...;-) När jag flyttade till Bålsta, Uppsala och Rinkeby hamnade jag mitt i verkligheten och insåg att förutsättningarna var väldigt annorlunda... Smala gator, mängder med parkerade bilar, kollektivtrafik, trångt...bara mängden bilar och människor...var så annorlunda...

Och nu vänder jag på steken:
Jag tycker fortfarande att hela snacket om Norrland som en helhet, något avlägset uppe i norr är väldigt fånigt. "Norrland" är väldigt stort! Och det består av flera landskap!!! Vi pratar inte om "svear" och "göter" men "norrlänningar" är ett begrepp. Smålänningar, skåningar, värmlänningar...men inte ångermanlänningar, norrbottningar, jämtar...
Lite märkligt, eller hur?

Det är charmigt med vårt avlånga land. Den skiftande naturen och alla dessa dialekter. Må dialekterna aldrig dö ut! 

6/6. Min makes födelsedag! Förra året stor fest. I år stillsammare. Vi tjuvstartade lite igår med skumpa och  Budapestrulle. :-)
Grattis du underbara man som vandrar vid min sida under vår stund på jorden. Ja, må du leva!!! Så glad att jag har dig <3


Grattis också till alla nysvenskar!! Välkomna! 


Min önskan för vår land är:
Må de goda krafterna vinna. De solidariska, jämställda, öppna, kärleksfulla krafterna. Förändringens tid är här. Vi har inte råd att vara inskränkta och fulla av hat. Det leder ingen vart.

Sverige är fantastiskt! Vår flagga är vacker. Sjung med stolthet: "Du gamla, du fria..." :-)
Om du inte gjort det redan: Upptäck Sverige, hela Sverige! ;-)
❤️


Kommentera inlägget här :