Revansch?

publicerat i Allmänt;
Vilken fin dag! Hoppas att solen lyst på er alla. Det var i alla fall solar över hela landet på väderkartan igår :-)

Efter jobbet satt jag en stund på balkongen och vände ansiktet mot solen. Skööönt :-) Lät lavendelbuskarna få lite sol också. De verkar ha överlevt vintern och lavendeldoften spred sig snabbt på balkongen. Ahh, ljuvligt :-)
Inte lavendel men däremot min vackra orkidé som också fick solljus på sig idag. 

På senaste tiden har jag tänkt på att det är så många av våra nya artister som berättar om hur mobbade de varit under sin uppväxt. De har känt utanförskap. Musikframgångar har väl på något sätt blivit lite av deras revansch. Att visa att de minsann "kan lyckas" har väl varit deras drivkraft. Det finns ju andra sätt än musiken att få bekräftelse på. Många realitysåpkändisar har berättat om mobbning...att bli kändis är ett sätt att få revansch...på gott och ont....

"Man vill bli älskad
i brist därpå beundrad,
i brist därpå fruktad,
i brist därpå avskydd
och föraktad. 
Man vill ingiva människorna
någon sorts känsla.
Själen ryser för 
tomrummet och vill
kontakt till vad pris 
som helst"
- Hjalmar Söderberg -

Jag ryser alltid över dessa ord, men jag gillar dem också. För de förklarar så bra varför människor gör så konstiga saker ibland. Hur många gånger har man inte stirrat på TV:n och funderat på "varför ställer folk upp på detta"? För att synas. För bekräftelse. För att bli känd. Till vilket pris som helst...

Bild från balkongen idag genom smutsiga fönster ;-)

Till sist:


Det tror jag på ❤️
Krya på er ni som har flunsan eller andra ovälkomna gäster. 
I morgon får vi göra oss en bra torsdag! :-)

Kommentera inlägget här :