Min kurort

publicerat i Allmänt;
Kurort Gävle Strand
Vid hav och å. Friska havsvindar. 
Lägenhet med två balkonger.
Tillgång till dusch och badkar.
Bekväm säng.
TV, dator, padda
Vatten att dricka
Mat att laga
Bibliotek
Värktabletter, nässpray, hosta-mindre-piller, halstabletter, näsdukar
Besök vid sängkanten av glad hund

Kan man bli annat än frisk?
De gula penséerna ska omplanteras i egna krukor...när jag blir frisk...;-)

När man är i det läget att man börjar bli bättre men inte tillräckligt för att orka vara uppe och studsa en hel dag blir det, iallafall i mitt fall, tid till filosoferande. Oftast fastnar jag i de eviga frågorna, som "vad kom först, hönan eller ägget?"...Och när jag filosoferat om det ett tag, så inser jag hopplösheten i att försöka finna ett svar och då tänker jag: det är med detta som med mycket annat, vår hjärna räcker inte till....vi är så fast i vår tids- och rumsuppfattning. Kanske tid inte finns?
...vad spelar det då för roll vad som kom först? Och sen somnar jag och sover en stund ;-)

Jag reser med molnen...;-)


Mamma ringer. Hon är glad. Boken jag skickat kom fram idag. Nu kan hon njuta av Gerda Anttis "Livet Omkring". Att ge bort en bok är att sprida glädje. :-) I alla fall för de generationer som fortfarande läser böcker...
Allt har väl sin tid...

Själv läser jag Benny Rosenqvists bok: Guiderna. Benny är medium. Han berättar naket om sitt liv, från barndom till nutid. En spännande och gripande bok. Benny skriver mycket om sin tro att allt har en mening, allt är kunskap, även det svåra och hemska i livet...Det är ord som jag ibland har svårt att ta till mig men boken ger nya perspektiv, nya insikter. Såna böcker gillar jag! Att tvingas tänka utanför de där ramarna man satt omkring sig som skydd...

Igår firades 70-årsminnet av Andra Världskrigets slut! FREDEN! "Något vi borde fira varje dag", som Malena Ernman så riktigt skrev på Facebook.
Även om jag är född först på 50-talet så tycker jag ändå att jag växt upp i skuggan av kriget. Det låg alltid där som ett otäckt hot. Något man ville gömma sig för. "Det får aldrig upprepas", var som ett mantra. Och frågan: "Hur kunde det ske?"
Nu vet vi hur det gick till och ändå...det ekar hotfullt idag...hallå! Vakna! I Tid!!!
Freden firas i Stockholm 1945.

Jag sitter här i min kurort och har det bra. I tacksamhet. Över att leva här och nu. 

Trevlig Helg!
❤️




Kommentera inlägget här :