Det ofattbara sker igen

publicerat i Allmänt;
Jag hade skrivit klart ett inlägg när det plingade i "paddan" och rubrikerna slog emot mig. En fruktansvärd skolattack! "Var? Kan inte vara i Sverige?"
Jo, denna gång är det Sverige...
Det ofattbara har hänt här...
Så många gånger man tänkt: när händer det här? 
Nu har det hänt....
Jag är chockad.
Och när man är chockad reagerar man ibland lite irrationellt. Jag blir förbannad på en TV-reporter som frågar en präst: "Folk gråter och skriker. Varför gör de det?" Men snälla människa, folk är ju chockade!!! Tänker jag. Prästen svarar lugnt på frågan och jag inser att reportern kanske också är chockad? Varför ställer man annars en sån fråga?

När jag skriver detta är två av offren döda. 
Det mörknar ute. Dags att tända ljus. För offren, för anhöriga, för alla drabbade.
Det ofattbara har hänt och det går inte att bara skaka av sig...

Nu läste jag att även gärningsmannen avlidit. Hoppas nu att motivet ändå kan framgå på något sätt. 

Skolan ska ju vara en trygg plats. Vi lämnar våra barn och barnbarn där varje dag. Där de skolas för livet. Skolan är också en arbetsplats för så många duktiga vuxna. 
Vad händer nu? 

Jag vet inte vad du tänker eller vad du gör, men jag sänder böner till högre krafter. Ber om änglavakt till alla i skolans värld. 

Vi måste hålla ihop. Stödja varandra. Fortsätta vår kamp för det goda. För ett öppet och kärleksfullt och tryggt samhälle. 

Ljus, Kärlek och Hopp till oss alla ❤️


Kommentera inlägget här :