Om du har tid

publicerat i Allmänt;
Efter gårdagens händelser och dagens förklaringar, rapporter och meddelanden känner jag mig helt tom...
Ikväll har jag bestämt mig för att koppla av, koppla bort och samla lite energi. Hur, vad, var? Berättar i morgon ;-)

Om du vill, kan och har tid får du gärna läsa inlägget jag tänkt publicera igår. :-)



Hur kändes det att hamna i framtiden? ;-)
I förgår var det precis den 21 oktober 2015, den dag då filmens Marty McFlay anländer till framtiden. "Tillbaka till framtiden 2", från 1989.  Det är lite hisnande att tänka att nu är vi där, det som låg så långt borta...Jag såg alla tre filmerna och tvåan var den jag gillade minst. Minns inte varför. Men kul är att en del av de tekniska sakerna man förutsåg i filmen faktiskt stämmer, som plattTV och 3D-filmer. Men inga flygande bilar, ännu, och faxen har vi kastat på sophögen. Självtorkande jackor och självknytande skor vore kul ;-)

Det där med tid... Som vi har fast vi klagar på att vi inte har. Ibland känns tiden för lång, ibland för kort. Vi blickar gärna bakåt och oroar oss ofta framåt. Och glömmer nuet. Kommer tid, kommer råd, säger vi. Vi önskar att vi kunde stoppa den ibland. När längtan blir för stor vill vi skynda på den. 
Tiden går, säger vi, andra säger att tiden kommer. Ett ögonblick och en evighet. Vi försöker vinna lite tid och ibland slå ihjäl den. Fel tid och rätt tid. Tappad tid. Bortkastad tid. För sent och för tidigt. I tid. På tiden. Tidevarv. Fri tid. Allt har sin tid. Kvalitetstid. Lånad tid. Arbetstid. Inarbetad tid. Bokad tid. Övertid. På den tiden. Dåtid och framtid. Din tid. Min tid. Vår tid. Fredstid och krigstid. Heltid och halvtid. Skoltid. Lektionstid. Besökstid. Modern tid. Öppettider. Bättre tider....Tidens tand..osv...

"Bortkastad var all den tid som ej förflöt av kärlek" (har "någon" sagt)

Ändå undrar jag: vad är egentligen Tid? Vi kan inte fånga den, studera den, den flyter bara på...Att tänka bortom tiden...nej, vår hjärna klarar inte det. Allt vi egentligen kan är att leva i Nuet. Och det är väl gott så. Och sen...evigheten? Evigheten är ju redan nu, eller om man vänder på det: nuet är en del av evigheten. 

Nu, nu, nu...i evighet...du....

Och när jag ändå är inne på detta ämne:
Sommartid och Vintertid!
I helgen är det dags igen! Vi ställer tillbaka klockan en timme och får sova en timme längre på söndagsmorgonen. 
Vi "tror" att vi får tillbaka timmen vi gick miste om i somras....;-) 
Var har den varit?? Hi hi...
Klockan är vårt sätt att styra tiden. Men egentligen så styr den ju oss. Eller?

För filosofiskt? Kan aldrig bli för filosofiskt för mig! Älskar filosofi. Och bäst är den i kombination med vetenskap. Någonstans möts de. 
Tidens gåta...

Rent praktiskt: Hur var det nu man ställde om klockan på micron? ;-)

Ja, nu har du fördrivit en stund av din tid med att läsa mitt inlägg. Tack för att du tog dig tid! Hoppas att du inte tyckte att det var bortslösad tid...

Trevlig helg! 
Var rädd om Dig och de dina!
❤️

Kommentera inlägget här :