Det man vet

publicerat i Allmänt;


Eftersom jag inte mår så bra har det blivit mycket vila och mycket filosoferande. Bläddrar i mina anteckningar och hittar att liknande tankar har funnit hos mig förut. Bland andra tankar har jag funderat på det där med vad vi bär inom oss. Kunskap och visshet som vi kanske glömt bort. Vi har så många svar inom oss som vi inte tar oss tid att lyssna till. Vi söker svaren utifrån. Någon annan ska svara. Någon annan har lösningen. Kanske någon "expert". Men egentligen är det ju bara vi själva som är experterna. Nu menar jag inte att svaret på en fråga om motorer t ex ligger inom mig. ;-) Där måste jag fråga en expert. Jag menar mer djupgående och existentiella frågor. Kunskaper som ligger djupt rotade. Ibland tror jag att det räcker att sätta sig och meditera en stund, andra gånger behöver man samtala med någon för att inse att man redan "vet". 
Svaren kommer inte alltid direkt. Man måste kanske sova på saken. Eller så kommer svaret i en helt annan form än förväntat. :-)



Så mycket man vet som man inte förstår att man vet
Så mycket man anar men knappt vågar viska
Kunskapen som ligger där dold inom en
Sen länge länge
Det vi inte ens har ord för att uttrycka
Svaren finns där
Källan, kärleken, freden
Våga öppna upp och se
Våga lyssna på den inre rösten
Slöjorna blir tunnare
Det osynliga blir synligt
<3
Igår blåste det. Löven dansade ner på marken och bildade en vacker lövmatta.

Idag var det så tyst och stilla. Andäktigt stilla. Vi var tysta under promenaden för att inte "störa" :-)
Förgänglighetens skönhet. Medvetet plockade jag inte de vackraste löven. Ser skönheten i dessa också. Gör du?
Hoppas det :-)

Jag oroar mig över att man bränner ner flyktingförläggningar. Det finns så mycket ondska i detta.

Jag gläder mig över tiggarna på Gotland som skänkte och skramlade pengar till flyktingar. Det finns så mycket godhet i detta.

Störst av allt är Kärleken!
Välj Kärlek!
Sprid Kärlek!

Kärlek 
❤️

 



Kommentera inlägget här :