Visby och österut, dag 3

publicerat i Allmänt;
Efter en sömnlös natt, fibromyalgin följde tydligen med hit trots att jag inte packade ner den, försöker jag nu komma igång. Frukosten är avverkad, maken sitter vid datorn och jobbar, vädret verkar inte ha bestämt sig, sol eller mulet. Snöade visst tidigt i morse. April, april...

Så är ännu en stor artist död. Prince har gått över till andra sidan. Jag gillade hans låtar men i övrigt visste jag inte mycket om honom. R.I.P Prince. 

En som fått leva länge är drottning Elizabeth av England. Fyllde 90 i går. Krutgumma. Alltid när jag ser en bild på henne tänker jag på hennes far och filmen The King's speech. Om hans kamp med sin stamning och hans ovilja att bli regent. Men när brorsan hoppade av så hade han inget val. Och sen ärvde dottern Elizabeth tronen. Undrar när Charles får ta över? Drottningen har sagt att hon inte ska abdikera utan sitta på tronen tills hon dör. Med tanke på att hennes mor blev över hundra så...;-)

Nu sitter jag uppflugen i fönstersmygen efter en promenad i stan. Det var några ärenden att uträtta. Himlen blir allt blåare och molnen allt tunnare. Men varmt var det inte...Att gå i Visby är att som förflyttas långt tillbaka i tiden. Störd bara av bilar och moderna skyltar. ;-) 

Vackra S:ta Karin (Katarina) . Visbys största och vackraste ruin.




Och här är hon, Karin, på tavla (gammal skylt?) på väggen i resturangen igår. ;-)





Nu är det lunchdags och "släktträff" ;-) 

Efter god mat på ICA Maxi Arena och trevligt sällskap drog vi idag österut. Till Ljugarn bl a. Ett samhälle som ännu inte riktigt vaknat ur vinterdvalan. 

Strandridaregården. Strandridare var på 1700-talet en sorts tulltjänsteman vars uppgift var att stoppa smuggling. 

Och överallt dessa söta Tusenskönor :-)


Charmiga fiskeläget Herrvik



Nu vilar vi på hotellet efter dagens äventyr. I morgon är vi bjudna på födelsedagsfest. :-)

Önskar Dig en riktigt fin helg! Kom ihåg att Du är Värdefull! 
❤️

Kommentera inlägget här :