Återblick

publicerat i Allmänt;

Årets näst sista dag. 

"Båten går ända upp i himlen! " Sa barnbarnet när hon fick syn på denna under promenaden häromdagen. <3

2016
Tillbakablick
Året då vi tröttnade och vände bort blicken
Året då det blev naivt och fult att vara god
Året då hatet och rasismen normaliserades
Året då jag, periodvis, tappade tron på mänskligheten
Året då många musikstjärnor lämnade oss

Stackars 2016, som av så många många kallas ett "skitår"...som om vi inte är skyldiga till en del av det som sker, som om vi inte har något ansvar..

Jag vet att det inte är mitt fel att David Bowie dog men att jag tröttnade på och vände mig bort från de lidande, det får jag ta på mig. Att istället för att lyssna på de fortsatt engagerade och kunniga, ibland lockas att lyssna på populismen, för att det är bekvämast så....
Men jag ger fortfarande tiggarna pengar för att jag vet att det lika väl hade kunnat vara jag som satt där. För att de är Människor här och nu i en akut situation. Och jag skrev på Juluppropet för att barn och föräldrar ska kunna återförenas. 

Ännu har jag inte fallit så lågt att jag skyller allt på invandrarna. Ännu har jag inte helt slutat lyssna på människorna som jobbar därute i verkligheten, nära och med dem de handlar om. 
Fly från krig måste man göra för att inte dö. Vare sig man är rik eller fattig. Bilden av att en flykting måste vara fattig förstår jag mig inte på...Och jag förstår inte heller varför så många gnäller på att å ena sidan "invandrarna bara kommer hit för att leva på våra bidrag" och å andra sidan att de "tar jobb från svenskarna"...

Det här tar vi naturligtvis med oss in i nästa år, inget förändras utom en siffra, inget förändras för att vi skålar i champagne och tittar på fyrverkerier. Men samtidigt känns det ju ändå som om man går in i något nytt. Och vetskapen om att vi människor kan förändras om vi vill, den är trösterik...
Det finns inget naivt eller självgott i öppna hjärtan...tvärtom det, det är livsviktigt för vår överlevnad. 

Det här fantastiska himlaskådespelet har jag och mamma suttit och njutit av i eftermiddag. <3

Naturligtvis var 2016 ett bra år, på det personlig planet, för väldigt många. Drömmar förverkligades. Nya underbara själar kom till jorden. Läkande pågick. Frågor fick svar. Kärlek uppstod. Vänskapsband knöts. Bra beslut togs. Nya positiva upptäckter. Och så vidare...

Mina tankar inför 2017 skriver jag om i morgon. Det är ett speciellt år för mig. Jag har en del att fira...

Och just nu kom ett meddelande från en kär vän om att vi kommer få nya trevliga grannar i huset där vi jobbar! Hurra! Det börjar bra! 

Det här var mina tankar kring årsskiftet, min tillbakablick, mina upplevelser utifrån den jag är. Kanske liknar det ditt tänkande, kanske har vi helt olika upplevelser. Det är som det är. Tack för att du ville läsa mina rader! <3 

Önskar Dig en riktigt härlig Nyårshelg. 
❤️


Kommentera inlägget här :