En nobel dag

publicerat i Allmänt;

Skriv inläggstext 

Nej, nu går det inte för sig att ligga och dra sig längre! Upp och hoppa! Solen har varit uppe ett bra tag även om den inte syns. Det är en grå dag. Och mörk. Nobeldagen 2016.

"Va?, har ni inte snö", säger en förvånad mamma i telefon. Hon glömde ringa och gratta på Annadagen igår. Jag är inte ledsen för det men blev lite orolig. Hennes väninnor där nere i Göteborg är bortresta och mamma brukar alltid komma ihåg att gratta. Jag skickade ett "godnattsms" igår kväll och nu på morgonen ringde hon. För sent på kvällen hade hon kommit ihåg. Min mamma är kvällsmänniska och de ränderna går inte ur ;-) Jag är mest glad över att hon mår bra. 
Och nej, ingen snö här...ännu...
Eller jo...lite blötsnö är det i luften...;-)



Jag skrev julkort igår, ett av dem hade denna vackra bild:-)

Eftermiddag: 

Vi har flängt runt i affärer och letat julklappar till barnbarn och bonusbarnbarn. Inte så lätt visade det sig, att hitta det "rätta"...Jag reagerade ännu en gång på hur könsuppdelat det är på leksaksaffärerna. Under skylten "till prinsessan" är allt glittrigt och väldigt rosa. Hittade ingen motsvarande skylt "till prinsen" men ingen tvekan åndå om vad som var till killar. Där var allt svart eller militärgrönt. Okey, jag generaliserar lite här men det mesta stämmer med verkligheten. Inte så att jag dömer eller blir irriterad men jag förstår inte hur man kan bli så uppretad på "hen" och genusforskning och bli livrädd för att man "påverkar" barnen. Men vad är då detta? Är inte detta att "påverka"? Killar är superhjältar med vapen och tjejer är prinsessor i fluff och tiaror. Jag säger inte att detta är fel, inte så länge barnen har möjlighet att välja avdelning själva utan att bli tillrättavisade av "könstillhörighet" men jag blir trött på detta eviga tjat om att "man inte får påverka" samtidigt som det är just det man gör. 
Tack Pippi Långstrump att du finns! ;-) 
Sådärja...nu har jag predikat färdigt. ;-) 

Vi var på julmarknad också, Slöjdmässan i Gasklockorna. Som alltid lika stämningsfullt och så otroligt mycket fint hantverk. Och mycket folk. Precis som det ska vara. :-) 




Vill gärna dela med mig av denna fina bild med positiva medmänskliga ord från den politiskt obundna grupp  jag är med i på Fb. Det är en sammanställning av de ord medlemmarna valt för att beskriva gruppen. :-)


För att nu återvända till det där med prinsessor...det är ju Nobeldagen idag. Jag blev inte bjuden i år heller...;-) 
Pompa och ståt i all ära, men visst är det härligt med alla dessa vetenskapsmän och kvinnor och så poeten som inte är där idag. Även om jag inte förstår så mycket är jag ändå nyfiken på nya upptäckter. Särskilt inom fysiken. 

Nyfikenheten och forskarglädjen är viktig för inlärning men jag tror att vi förstör om vi för tidigt börjar mäta och jämföra elevers prestationer. 

Nu är det prisutdelning! :-) Patti Smith är plats :-) 

I en tid med så mycket lögner, fördomar, okunskap och faktaresistens är det här något att fira och uppmärksamma. Angående fredspriset är jag för dåligt insatt för att ha någon åsikt. 

Talaren talar just nu om att "skapa en bättre värld"...där deltar vi alla, eller hur? 

Ljus, kunskap och kärlek
❤️

 

Kommentera inlägget här :