Tre ljus

publicerat i Allmänt;

11 december. Tredje advent.

Under natten kom snön. Och sen fortsatte det att snöa. Allting blir vitt, vitt, vitt ;-) Inte favoritsnön direkt, för blöt för det, men ändå, lite adventstämning blev det ju. :-)


När jag konstaterat att Silvia var väldigt "glittrig" och Victoria sagolikt vacker i sin tjusiga klänning och att alla klarade av att gå i trappan utan att snubbla och det sedvanliga skålandet var över, slog jag över till 4:an och "Så mycket bättre". (Oj, vilken lång mening!) I ett sommarfagert Gotlandslandskap hedrade och lovsjöng artisterna Ted Gärdestad. Kenneth Gärdestad var där och berättade om sin bror och om musiken och om deras fina samarbete. De har ju en hel sångskatt ihop de där bröderna. Med fanns naturligtvis också sorgen.  Sorgen över Teds sjukdom och det faktum att han tog sitt liv. 


I den stora sorgens famn 
Text och musik Kenneth och Ted Gärdestad

I den stora sorgens famn 
finns små ögonblick av skratt 
så som stjärnor tittar fram 
ut ur evighetens natt 
och i solens första strålar 
flyger svalorna mot skyn 
för att binda sköra trådar 
tvinna trådar 
till en tross 
mellan oss.. 
så vi når varandra

i den hårda tidens brus 
finns de skrik som ingen hör 
allt försvinner i ett sus 
som när vinden sakta dör 
alla tårarna har torkat 
till kristaller på min kind 
jag har ropat allt jag orkat 
allt jag orkat efter dig 
hör du mig 
kan vi nå varandra

i den långa vinterns spår 
trampas frusna blommor ner 
och där ensamheten går 
biter kylan alltid mer 
ändå har jag aldrig tvekat 
mellan mörker eller ljus 
för när månens skära bleknat 
har allt pekat åt ditt håll 
och från mitt håll 
kan vi nå varandra
❤️


Kanske kan man inte se stjärnorna i kväll men man vet ju att de finns där. 

Kanske behöver vi stanna upp och reflektera om tillvaron, om det stora och det lilla. Om det vi är tacksamma för och om det vi vill förändra. 
Om det vi ser och om det vi inte ser. 
Ett Nu och ett Här. Om det som är statiskt och om det som förändras. En stilla stund, innan livets alla "måsten" griper tag i oss igen. 

Och så tänder vi det tredje ljuset. 

Ljus och Frid
❤️

Kommentera inlägget här :